‘Je allereerste idee ga je nooit op de markt brengen’

| Rense Kuipers

Een veilige plek om e-bikeaccu’s op te laden, genaamd ChargeHyve, daaraan werkte UT-student werktuigbouwkunde en ondernemer Jorg Wellink de afgelopen jaren. Hij vertelt over een tot nu toe succesvol ondernemersdebuut, met de nodige geleerde lessen onderweg.

Photo by: RIKKERT HARINK

De combinatie tussen techniek en ondernemen, daar was Jorg Wellink (24) al naar op zoek voordat hij begon aan de studie Advanced Technology. Hij raakte gefascineerd door duurzaamheid, specifiek circulariteit en mobiliteit. Deelname aan de UT Challenge volgde in 2019, resulterend in een tweede plek in de startup-categorie van de UT-ondernemerswedstrijd. Ineens was hij zowel student als ondernemer.

Brandveilig accu’s opladen

Als gevolg van dat drukke bestaan kreeg Wellink een negatief bindend studieadvies na zijn eerste jaar. ‘Ondernemerschap en studeren is zeker in een eerste studiejaar een schier onmogelijke combinatie’, zegt Wellink daarover. Maar de overstap naar Mechanical Engineering bleek een gouden greep. ‘Advanced Technology was voor mij wat breed en abstract. Maar werktuigbouwkunde paste bij mij. Om van een idee iets tastbaars te maken, dat sprak me enorm aan.’

Zo bleef Wellink schaven aan het originele idee; een oplaadstation voor e-bikes, waarmee hij nipt naast de hoofdprijs greep tijdens de UT Challenge. Daarbij kreeg hij tips vanuit VolkerWessels Telecom. ‘Ze zeiden: richt je niet op de kant van de energievoorziening, zoals zonne-energie. Dat doen er al genoeg, daar kun je je niet in onderscheiden.’ Wellink focuste daarom specifieker op veiligheid. ‘De wat ondergesneeuwde problemen met e-bikes zitten ‘m onder meer in de diefstal van dure opladers en accu’s. Maar vooral in de brandveiligheid. Alleen al in Nederland ontstaat twee keer per week een brand tijdens het opladen van e-bikeaccu’s. Dat kan desastreuze gevolgen hebben.’

Blijven bewegen

Zo ontstond gaandeweg de ChargeHyve: een honingraatvormig en afsluitbare locker voor e-bikeaccu’s, met de brandveiligheid van een brandkast. ‘We hebben samen met de brandweer op de Technology Base Twente een brandtest gedaan met ons prototype. Die bleek bestand tegen temperaturen tot wel 1300 graden Celsius.’ Afgelopen zomer konden de eerste pilots plaatsvinden met de ChargeHyve, onder andere bij Demcon en de Nederlandse Gasunie. ‘Dat is toch wel heel vet, dat we dit punt hebben bereikt. Als ondernemer leef je vooral in de waan van de dag. Eigenlijk sta je daardoor amper stil bij wat je al bereikt hebt.’

Want de weg naar zo’n mijlpaal is er een vol cruciale lessen, deelt de jonge ondernemer. ‘Je allereerste idee ga je nooit in die vorm op de markt brengen. Maar dat idee is wel hetgeen wat je in het diepe gooit. Daarna moet je pivots maken, je koers wijzigen en je idee voortdurend bijstellen om succes te bereiken.’ Onmisbaar daarbij is het luisteren naar anderen, zegt Wellink. ‘Daarom moet je ook niet schuwen om je idee met anderen te delen. Soms is de feedback of kritiek die je krijgt niet mals, maar die helpt je wel om je eigen idee te versterken.’

Tijd, geld en talent

Ondernemen is volgens Wellink vooral woekeren met drie factoren: tijd, geld en talent. ‘Er is oneindig veel dat je kan doen, maar tijd is altijd een beperkende factor.’ Aan financiering komen is ook geen sinecure voor een start-up, vervolgt hij. ‘Meedoen aan wedstrijden helpt absoluut in het begin. Zo haalden we ook de One Young World Scholarship binnen, van Shell nota bene. Later keken we naar een lening – de TOP-regeling van Novel-T – wat de laatste stap was voordat we ons richtten op investeerders. In onze eerste ronde haalden we 310 duizend euro op.’

En dan is er nog de factor talent. Inmiddels telt het team van ReCycleWell negen mensen. ‘Voornamelijk studenten. Voor het geld hoeft niemand het te doen, dat zeggen we ook direct. Maar als je uitdaging, flexibiliteit en vrijheid wil, dan ben je bij ons op je plek. We hebben een divers en internationaal team en werken vanuit verschillende perspectieven aan een multidisciplinair en circulair product. Wat ons verbindt is dat we allemaal het enthousiasme delen om iets te creëren dat de maatschappij helpt.’

‘Gewoon doen’

Wellink en zijn team staan aan de vooravond van een nieuwe fase. Als de pilots achter de rug zijn, wil hij de markt veroveren. Als het aan hem ligt, vinden we binnen de kortste keren ChargeHyves terug in allerlei bedrijfspanden, horecagelegenheden en openbare ruimtes in Nederland. ‘Maar we hebben zeker ook ambities om op te schalen naar een Europese markt. We zijn ervan overtuigd dat ons product een probleem oplost, maar het is altijd spannend of de markt zit te wachten op je product.’

Wat als het niet lukt? ‘Dan probeer ik het opnieuw, met een ander idee. Het is gewoon een kwestie van doen en je moet je nergens door tegen laten houden. Het heeft zelfs vrij lang geduurd voordat mijn vrienden en familie veranderden van critici in supporters. Om hen gerust te stellen zei ik: ‘In het ergste geval, mocht het écht niet lukken, dan heb ik er heel veel van geleerd.’

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.