‘We stimuleren het maken van enorm veel fouten’

| Mathijs de Ruiter

Ondernemen begon voor Hugo de Koning bij het wegbrengen van lege bierflesjes en het verkopen van cupcakes. Nu helpt hij met zijn bedrijf YoungCapital wekelijks 25 duizend jongeren aan het werk. Hij vertelde gisteravond zijn verhaal bij Route Suc6 in The Gallery.

Photo by: I AM PHOTOGRAPHY

In de tijd dat internet opkomend was, startte De Koning samen met twee vrienden StudentenWerk.nl, de voorloper van YoungCapital. 'We waren pioniers in het gebruik van internet en het slim gebruiken van zoekmachines. We stonden altijd bovenaan de pagina. We werkten dag en nacht.’ Hij heeft naar eigen zeggen zijn sociale leven tien jaar lang behoorlijk verwaarloosd, maar geniet nu volop van zijn bedrijf en gezin.

‘Doe het gewoon, herstel en pak door!’

Met YoungCapital draait het voor De Koning om een groot bereik en naamsbekendheid, vooral onder 18- tot 24-jarigen. Het bedrijf is jong, maakt eigen software en heeft een enorme database van bedrijven waar mensen kunnen werken of stagelopen. Wat begon met een kleine lening van hun ouders groeide uit tot een bedrijf met 1000 medewerkers, vestigingen verspreid over Nederland en een omzet van 325 miljoen.

Aan de zijlijn ziet De Koning YoungCapital dagelijks groeien. Medewerkers hebben veel vrijheid en mogen fouten maken. 'We stimuleren het maken van enorm veel fouten, om daar vervolgens enorm veel van te leren. Doe het gewoon, herstel en pak door!' Een rasechte manager is hij niet. ‘Daarvoor hebben we een hardwerkende dame aangesteld als CEO die niet stopt voordat het goed gaat. Als je een CEO aanneemt die om 9 uur komt en om 5 uur de deur dichttrekt, ben je niet goed bezig.’

'Ik ben niet bang dat iemand een idee pikt. Daar gaat het niet om.'

Beter, slimmer, sneller

Elke dag probeert De Koning een aantal bedrijven te bezoeken om van te leren. Als hij zijn eigen werknemers bezoekt, stelt hij alleen maar vragen uit nieuwsgierigheid. Veel van zijn kennis komt uit Amerika, van rasondernemers als miljardair Richard Branson, die hij op diens eigen eiland bezocht. YoungCapital concurreert met de gevestigde namen binnen de uitzendbureaubranche door simpelweg slimmer te zijn. ‘Iets nieuws opzetten zoals Facebook of Whatsapp is knap lastig. Je kunt beter een bestaande markt aanvallen door het beter, slimmer en sneller te doen.’

Openheid

Het welbekende reclamespotje van YoungCapital is uitgesproken. Het werd door een reclamebureau volledig aangepast op de doelgroep, vertelt De Koning. 'Het is een knipoog naar sterren met dikke auto's en horloges, het materialisme. We kregen enorm veel klachten, maar in de marketing moet je opvallen. En dat lukte, het aantal aanmeldingen steeg met 60%.' Ook de openheid van het bedrijf is volgens de Koning een succesfactor. ‘We zijn van de generatie dat we alles met iedereen delen en transparant zijn. Ik ben niet bang dat iemand een idee pikt. Daar gaat het niet om. Het draait allemaal om de uitvoering.’

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.