Lage luchtweerstand zonnewagen

| Sandra Pool

De RED Shift heeft een luchtweerstand vergelijkbaar met een colaflesje. Dat bleek gister na windtunneltesten in Marknesse. De uitkomst is een stuk lager ten opzichte van de vorige wagen.

De zonnewagen zelf en niet een schaalmodel ging de windtunnel bij German-Dutch Wind Tunnels (DNW) in om de aerodynamica te testen. Dat was voor het eerst. ‘We konden precies zien of de luchtstroming zich gedroeg zoals we berekend hadden,’ zegt Jeroen Minnema van Solar Team Twente. En dat was het geval. ‘Zelfs beter dan gedacht’, zegt teamlid Gearte Nynke Notenboom. ‘De RED Shift heeft een lage luchtweerstand, vergelijkbaar met een colaflesje.’

Dat is minder dan bij de vorige wagen, zegt Minnema. Verklaart: ‘Ons voertuig is een halve meter smaller dan de RED One. En dat is weer het gevolg van het gewijzigde regelement.’ De maximaal toegestane oppervlakte van het zonnepaneel is teruggebracht van zes vierkante meter naar vier.

‘Ze bleven maar glunderen’

Met de goede uitkomsten op zak, krijgt het team nog meer vertrouwen in de kwaliteit van de auto. ‘De jongens van het aerodynamica-team bleven maar glunderen na de testen’, zegt Notenboom. ‘Dat was heel leuk om te zien.’

Vertrek

Nu het team en de auto weer terug zijn in Enschede, maken de eerste leden zich al op voor vertrek. ‘Over een kleine zes weken, op woensdag 23 augustus, reist een ploeg van zes man af naar Australië. Vier personen rijden de rit andersom, van finish Adelaide naar startpunt Darwin. Ze brengen de praktische kant van de race in kaart zoals tankstations, internetpunten en plekken voor het tentenkamp. Ook checken ze de 130 cattle grids (wildroosters , red.) die we onderweg tegenkomen.'

'De andere twee teamleden zetten alles klaar in het basiskamp,' vervolgt Notendoom. ‘Dat is een scoutinggebouw op de campus van de Charles Darwin University.' Op 29 en 31 augustus vliegt de rest van het team naar Darwin en kan de voorbereiding op de race beginnen.


Solar Team Twente bestaat uit negentien studenten van Saxion en de Universiteit Twente. Zij doen mee aan de Bridgestone World Solar Challenge die op 8 oktober begint.