‘Tijdloos, clean en herkenbaar’

| Rense Kuipers

Student Wouter Jeuring ontwierp het logo van U-Today. Bij een ontwerpwedstrijd voor studenten industrieel ontwerpen (IO) kwam zijn design als beste uit de bus. Dat stond aan de basis van de nieuwe huisstijl, nieuwe website en het nieuwe magazine van U-Today, dat gisteren gelanceerd werd.

Jeuring was een van de dertig IO-studenten die in november begonnen aan een wedstrijd om het logo voor U-Today te ontwerpen. Nadat ze enkele weken de tijd kregen voor hun ontwerp, ondersteund door professionele designers, presenteerden de studenten rond de kerstdagen hun werk. Jeurings ontwerp viel het meest in de smaak bij de jury.

Wat wilde je dat je logo uitstraalt?

‘Bij een nieuwsplatform gaat het om serieuze stof, dus wil je dat het logo een serieuze uitstraling heeft. De meeste beeldmerken van mediabedrijven zijn in de vorm van een tekstueel logo, het zijn iconen voor gevestigde instanties. Op dit tekstuele logo is de huisstijl gebaseerd. Ook wilde ik een tijdloos logo neerzetten, een waarin je veel evolutie in kunt doorvoeren zonder dat het aan herkenbaarheid moet inboeten. Het logo moest in mijn ogen tijdloos, clean, op vele manieren toepasbaar en uiteraard herkenbaar zijn. Dat is volgens mij goed gelukt, in de gehele huisstijl die is neergezet.’

Hoe verliep het ontwerpproces?

‘Het begin was nogal lastig, ook omdat ik nog niet zo’n goed beeld had wat voor stijl het logo moest ademen en hoe ik de U en T kon gebruiken zonder de nadruk op UT te hoeven leggen. Daarnaast kregen we veel vrijheid om zelf met een origineel ontwerp te komen, dus was het vooral de vraag hoe ik deze opdracht moest aanvliegen. Ik heb het proces samen met mijn studiegenoot en goede vriend Marlin Bloemberg doorlopen. Zo hebben we samen ideeën kunnen spuien en elkaar kunnen ondersteunen. Het proces was gezamenlijk, maar als eindresultaat kwamen twee eigen ontwerpen naar voren.’

Hoe verhoudt dit ontwerp zich tot de rest van je portfolio?

‘Ik heb vooral veel uitvoerende klussen gedaan. Met andere woorden: op basis van een bestaande huisstijl een product maken zoals visitekaartjes, posters en advertenties. Ook heb ik logo’s ontworpen voor een aantal startende bedrijven en albumhoezen voor opkomende artiesten. Als ik kijk naar de impact die dit ontwerp gaat hebben, is dit wel een van mijn grootste opdrachten geweest. En de opdracht waar ik met de meeste trots op terugkijk.’

Je bachelorstudie zit er bijna op, wat wil je hierna doen?

‘Ik wil nog niet stoppen met student zijn, maar ik wil eigenlijk ook niet meer met mijn neus in de technische boeken zitten. Ik denk dat ik toch kies voor een master Industrial Design Engineering, maar dan wel op zoek ga naar de meest praktische vakken. Daarna lijkt het me leuk om iets met grafische vormgeving, gecombineerd met fotografie te doen, zolang het maar creatief is. Mijn droombaan is echter om het creatieve brein te zijn achter productontwerp van bijvoorbeeld auto’s en fietsen.’