‘Wees klantvriendelijk; aardig en transparant’

| Rense Kuipers

Onderwijs wordt meer en meer een business. En als ‘bedrijf’ heeft een universiteit klanten nodig, om mee te doen op de wereldwijde onderwijsmarkt. Met andere woorden: je moet studenten aan je binden. Maar hoe? Wat wil een student nou eigenlijk? Van collegevoorzitter tot aankomend student, in het coververhaal van ons decembermagazine vertellen ze hierover. Een voorproefje.

Photo by: Eric Bailey

Inge Boomkamp, programmamanager internationalisering: ‘Wat studenten van ons verwachten, begint met een snel antwoord nadat ze zich hebben ingeschreven. Want soms schrijven ze zich tegelijkertijd bij zes tot tien universiteiten in. Een antwoord binnen twee weken – een week administratieve, een week academische toetsing – is nu de norm, maar die wordt lang niet door alle opleidingen gehaald.’

Boomkamp vervolgt: ‘We zijn bezig om de hele keten zo efficiënt mogelijk in te richten, terwijl de kwaliteit van een aanmelding gehandhaafd blijft. Door dit zo actief op te pakken, hopen we dat iedereen inziet hoe belangrijk dit is.’

Match?

Een ander belangrijk proces zit in de marketing’, zegt Boomkamp. ‘We gaan gerichter inzetten op doelgroepen. Soms weet je vrij snel dat je een goede match hebt met iemand. Andere momenten zit een potentiële student nog heel vroeg in het keuzeproces. Informatie aanbieden die past in de fase waarin de student zich bevindt. Je moet de manier van benaderen afstemmen op je doelgroep.’

‘Mijn vertaling van dit alles is: wees klantvriendelijk; aardig en transparant. Vooral de stappen die een student moet zetten voordat ‘ie op de stoep staat moeten logisch zijn. Ik pleit dan ook voor een transparant stappenplan, voor student en universiteit. Zo weet je wat je aan elkaar hebt. Het doel is niet om zo veel mogelijk studenten binnen te halen, maar zo veel mogelijk studenten die passen bij de UT.’


Lees het hele verhaal vanaf vrijdag in het decembernummer van UT Nieuws Magazine.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.