Studententeams onderweg naar 2017

| Rense Kuipers

Twee teams strijden al jaren mee in de wereldtop; de andere twee komen net kijken. De gevestigde orde – het Twentse Solar Team en Green Team – krijgt bijval van de nieuwe spelers, Solar Boat en RoboTeam, om in 2017 bij wedstrijden de Twentse eer te verdedigen. Een overzicht van de vier teams.

Photo by: Gijs van Ouwerkerk

Team: Solar Team Twente

Wat ze doen: Een zonneauto bouwen.

D-Day: De World Solar Challenge, een race van 3000 kilometer, start 8 oktober 2017.

Aantal leden: 20, allen fulltime (17 mannen, 3 vrouwen).

Budget: ‘Maken we niet bekend.’

Verblijf: Kantoor in de Bastille, werkplaats op de vliegbasis.

Geschiedenis/palmares: Zes edities, elke keer een top 10-klassering. De laatste editie (2015) nipt tweede achter Delft.

Missie/ambitie: ‘De winst kan nu niet meer uitblijven.’

Kansen: ‘Veranderde regels voor de zonnepanelen. Het gaat er deze editie echt om wie de beste cellen heeft.’

Bedreigingen: ‘Delft is het team to beat. Daarnaast zijn Tokai, Michigan en België gevaarlijke concurrenten.’

Kracht: ‘De zes teams voor ons zijn nog allemaal erg betrokken. Als nieuw team kijken we er met een frisse blik naar. Die combinatie maakt ons sterk. We zijn groter dan twintig mensen.’

Huidige fase/voortgang: Conceptfase.


Team: Green Team Twente

Wat ze doen: Een zo zuinig mogelijke waterstofauto bouwen.

D-Day: De Shell Eco-marathon in Londen, eind juni 2017.

Aantal leden: 16, een aantal fulltime, de meesten parttime (12 mannen, 4 vrouwen).

Budget: ‘Maken we niet bekend.’

Verblijf: Kantoor in de Bastille, nog een kantoor en een vernieuwde werkplaats op het Achterhorstterrein.

Geschiedenis/palmares: Winst bij de eerste deelname aan de Shell Eco-marathon in 2012. In totaal zeven prijzen gewonnen sindsdien.

Missie/ambitie: ‘Hoog op het podium eindigen en zuiniger rijden dan vorig jaar. Toen werd een equivalent van 850 kilometer op 1 liter brandstof en een derde plaats gehaald.’

Kansen: ‘Qua rijstrategie valt er nog veel te winnen. Door bijvoorbeeld elementen van autonoom rijden toe te voegen kunnen we de auto zo efficiënt mogelijk laten afremmen.’

Bedreigingen: ‘We willen de heel goede auto van de vorige editie technisch optimaliseren. Maar we moeten wel voorkomen dat nieuwe onderdelen tot een slechtere prestatie leiden.’

Kracht: ‘Wij kunnen nadenken over welke verbeteringen veel impact kunnen hebben, om te kijken waar de auto van vorig jaar écht toe in staat is.’

Huidige fase/voortgang: Afronding mechanica testen, optimaliseren elektronica.


Team: Solar Boat Twente

Wat ze doen: Een raceboot op zonne-energie bouwen.

D-Day: Solar Boat World Championship, eind juli 2017 in Monaco.

Aantal leden: 15, onder wie 11 fulltime (13 mannen, 2 vrouwen).

Budget: ‘Vermelden we niet.’

Verblijf: Kantoor in de Bastille, bezig om een werkplaats in de haven te krijgen.

Geschiedenis/palmares: Voorjaar 2016 initiatieven genomen, in juli het team rond gekregen en in september officieel gestart.

Missie/ambitie: ‘Een top 3-klassering met een innovatief ontwerp.’

Kansen: ‘We hebben in Twente geen scheepsbouwkunde of –kundige, dus kunnen we iets nieuws laten zien, zeker op technisch gebied.’

Bedreigingen: ‘Strakke planning, een ambitieus budget.’

Kracht: ‘We hebben een hecht team en groeien steeds meer naar elkaar toe. Iedereen heeft er zin in en maakt vrijwillig lange dagen. Met elkaar gaan we er voor.’

Huidige fase/voortgang: Ontwerpfase.


Team: RoboTeam Twente

Wat ze doen: Robots bouwen die kunnen voetballen.

D-Day: De RoboCup 2017, 27 tot en met 31 juli in Nagoya (Japan).

Aantal leden: 13, van wie 8 fulltime. (12 mannen, 1 vrouw).

Budget: ‘Maken we niet bekend.’

Verblijf: Kantoorruimte in Carré, testlocatie in DesignLab.

Geschiedenis/palmares: ‘Een jaar geleden is het idee concreet gemaakt, nu al enkele maanden volop bezig.’

Missie/ambitie: ‘Binnen drie jaar winnen in de small size-categorie. Dit jaar sowieso een betere prestatie neerzetten dan Saxion, dat na een paar jaar werk ook meedoet.’

Kansen: ‘Voordeel is dat wij met een frisse blik naar de robots kunnen kijken. De meeste teams werken al jaren met dezelfde hardware; wij kunnen zowel qua hardware als software met iets nieuws komen.’

Bedreigingen: ‘Financieel is het een hele uitdaging; zeker om bedrijven over te halen zich aan ons te binden. Wij doen niks met green energy, dus moeten we met een visionair idee komen. Wat wel in ons voordeel spreekt is dat het robotica-onderzoek op de UT een van de uithangborden is.’

Kracht: ‘Een hecht team dat alles aan de kant zet om het beste eruit te halen. Iedereen leeft toe naar de wedstrijd in Japan.’

Huidige fase/voortgang: Mechanisch prototype is af en klaar om te testen.


Dit artikel verscheen in het novembernummer van UT Nieuws Magazine