‘Dit is onze orang-oetan op Borneo’

| Rense Kuipers

Het Universiteitsfonds Twente wil met de campagne ‘Maak het verschil 2016!’ gezicht geven aan fondsen werven. De stichting zet vier projecten in de spotlight. ‘Vergelijk het met het Wereld Natuurfonds, dit is onze orang-oetan op Borneo’, aldus Josine Meerburg.

Daarmee doelt fondsenwerver Meerburg op het vragen van donaties voor specifieke onderwerpen, in plaats van te vragen om algemene donaties. Het Ufonds wil de campagne van vorig jaar overtreffen.

In die campagne werden ook vier projecten gepresenteerd, zoals het Green Team Twente en het onderzoek van hoogleraar Marcel Karperien. Daarbij is een crowdfundingplatform gelanceerd als een van de middelen om fondsen te werven. De strategie wierp zijn vruchten af: het aantal donateurs groeide van zo’n 200 naar bijna 560.

Betrokkenheid

De vier projecten voor 2016 zijn het organ-on-a-chip-onderzoek van Robert Passier, het Kipaji Scholarship fonds, het digitaliseren van analoge foto’s en films van de bibliotheek en de renovatie van een schip van D.Z. Euros, de Ebenhaëzer.

‘Doordat mensen aan een bepaald project doneren, maak je het persoonlijker’, legt Meerburg uit. ‘En je stimuleert betrokkenheid door het gevoel te creëren bij donateurs dat zij aan een project hebben bijgedragen. Zeker als je op korte of misschien langere termijn resultaten kan laten zien.’

Groei en bloei

Het Ufonds richt zich bij de fondsenwerving vooral op alumni en relaties. Doel is om de ‘groei en bloei van de UT te ondersteunen en extra dingen mogelijk te maken bovenop de eerste geldstroom’, aldus Ufonds-directeur Maurice Essers. ‘ Belangrijk is dat we de band tussen alumni en de opleidingen versterken. Alumni willen graag meer betrokkenheid. Daar moeten we hen de kans toe geven. Daarna staan ze ook meer open voor fondsenwerving.’

Via crowdfunding hopen Essers en Meerburg ook onder studenten en jonge alumni op een laagdrempelige manier fondsen te werven. Zo’n platform met filmpjes en kleine tegenprestaties past meer bij hun omgang met social media, denkt Meerburg.

De opbrengst onder UT-medewerkers was vorig jaar echter gering. ‘Medewerkers denken misschien “ik werk al hard voor de UT” en tonen op die manier hun betrokkenheid’, aldus Essers. ‘Dat snap ik wel’. Hij wil daarom kijken naar een mogelijke alternatieve actie onder medewerkers, mede op basis van ervaringen elders.

Plafond

Volgens Essers is er op de UT veel animo om via crowdfunding fondsen te werven. Tegelijkertijd vindt hij dat niet alle projecten geschikt zijn voor dit platform. ‘We zijn daarin streng en moeten sturen op een selectief aantal projecten die het goed kunnen doen. Een te kleine doelgroep voor een project – en daarmee een tegenvallend resultaat – zou afbreuk doen aan de geloofwaardigheid van het platform als geheel.’

Vooruitkijkend zien Essers en Meerburg dat de status quo van zo’n tweehonderd donateurs de voorgaande jaren is doorbroken. ‘Maar we moeten er flink aan trekken om 2015 te overtreffen. Toch hebben we het gevoel dat het plafond nog lang niet bereikt is. Het kan, maar je moet erom vragen.’

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.