Zo’n solar race, wat kost dat nou?

| Sandra Pool

Solar Team Twente harkte voor het gehele project rondom de World Solar Challenge een bedrag van ruim anderhalf miljoen euro bij elkaar. Zo’n zeventig procent is in natura, ofwel ‘in kind’. Een exact bedrag is daarom niet te noemen.

Hoogste kostenpost is de zonnewagen zelf. De grootste partners achter de Red One staan allemaal keurig genoemd op het rode T-shirt van teamlid Timothy Teoh. Ze worden ook wel de big reds genoemd. Het zijn er tien van de in totaal 170 partners.

UT grootste partner

De UT is volgens Teoh veruit de grootste partner. Ook hier geldt dat een bedrag moeilijk te becijferen is. De UT stelt advies, begeleiding, faciliteiten en materialen beschikbaar. ‘Het is al gauw meer dan anderhalf ton’, aldus Teoh. Samen met Saxion Hogeschool, ROC Twente en Thales, allen ook big reds, vormt de UT de stichting van Solar Team Twente die uiteindelijk financieel verantwoordelijk is.

Het bedrijf Océ en Regio Twente behoren ook tot het rijtje big reds. ‘Als big red stel je een bedrag tussen de dertig en zestig duizend euro beschikbaar, in geld dan wel in natura’, zegt Teoh. Vervolgt: ‘Het totale kostenplaatje, zo ver we het konden uitdrukken in geld, overstijgt anderhalf miljoen euro waarvan vijf ton in contanten. De rest is in kind.’

Carbonvezels

Grote jongens in natura zijn volgens Teoh TenCate, Fokker, het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR) en Evenementenlocatie Vliegveld Twenthe. ‘TenCate leverde ons het allerbeste materiaal voor de buitenschil van de wagen: carbonvezels.

Bij Fokker in Hoogeveen mocht het team zeven weken lang gebruikmaken van de werkplaats. ‘En van de autoclaaf, een drukvat die werkt als een soort oven. We konden hiermee de buitenschil van de wagen ‘afbakken’, aldus Teoh. Bij het NRL in Marknesse produceerde het team de ribstructuur. ‘Ook daar mochten we gebruikmaken van werkplaatsruimte.’

Drie ton

Tot slot is Vliegveld Twenthe ook een in kind partner van formaat. ‘Een van de hangars was acht maanden lang onze werkplaats.’

Hoeveel de zonnewagen precies kost, is volgens Teoh moeilijk te zeggen. ‘Alles wat we doen, grijpt in elkaar waardoor het lastig is een lijn te trekken wat wel bij de wagen hoort en wat niet. De Red One is in elk geval verzekerd voor drie ton wat verwijst naar de aantoonbare waardes in de auto.’

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.