Solar Team Twente raakt koppositie kwijt

| Rense Kuipers

Het Solar Team Twente raakte vandaag tijdens de World Solar Challenge de eerste plek kwijt aan Delft. Met nog zo’n 150 kilometer te gaan tot Adelaide en zo’n tien kilometer achterstand op Delft ‘wordt het wel lastig’.

Dat zegt Justine Wolters van het Solar Team. ‘Het was een enorm spannende dag. Met nog een klein stukje te gaan begint het nu wel echt te kriebelen.’

Het verschil met Delft ‘blijft gewoon heel klein’, vertelt Wolters. ‘Na een controlestop kwam een stuk waar Delft ging versnellen. De organisatie gaf ons toen een seintje om ruimte te maken.’ En dat was balen, zegt Wolters. ‘Ik dacht echt: ah nee, waarom nu? Maar dat hoort bij een race.’

Teammoment

Het team bouwt nu het kamp op en vangt de laatste zonnestralen op met de auto. Over de strategie van morgen kan Wolters nog niet veel zeggen. ‘Vanavond hebben we een teammoment en gaan we het uitgebreid over de strategie hebben. Op basis van hoeveel er nog in de accu zit, gaan we kijken wat we morgen kunnen doen.’

Wolters vervolgt: ‘De afstand is kort, het wordt druk op de weg. Dat maakt het voor morgen nog erg spannend. We gaan zo snel mogelijk richting Adelaide.’

Kangoeroe

Volgens coureur Coen Hartjes waren de omstandigheden vandaag zwaar, maar hield de Red One zich goed staande. ‘Hier in Zuid-Australië staat erg veel wind, maar ik ben erg te spreken over de stabiliteit van de auto. Ik heb erg weinig last gehad van road trains en zijwind, terwijl ik andere teams weleens over de weg zag zwalken.’

Wel was het even schrikken bij het zicht van een kangoeroe op de weg. ‘Deze stak een meter of vijftig verderop de weg over en was een groter exemplaar dan die waar we een paar weken geleden een aanvaring mee hadden. Toen zat ik ook achter het stuur. Maar de opluchting was vandaag groot toen hij op tijd de weg afsprong.’

Stoplichten

Hartjes was coureur bij het vertrek uit Darwin en zal morgen ook naar de finish in Adelaide rijden. Hij heeft veel kunnen oefenen met stoplichten. ‘Je hebt te maken met een zuinige motor, een trage acceleratie en weinig lucht- en rolweerstand. Dat wordt bij stoplichten dus vroeg remmen en de auto laten uitrollen.’

‘Het voelt al heel bijzonder, ongeacht de plek waar we finishen. Mochten we toch tweede worden, hebben we het de winnaars enorm moeilijk gemaakt’, zegt Hartjes, die strijdbaar vervolgt: ‘Delft staat momenteel een paar kilometer verderop, maar we gaan kijken of we ze morgen kunnen pakken. We geven ons nog niet gewonnen.’

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.