UT ontving klacht over marketingcampagne

| Rense Kuipers

‘International Business Administration at a technical university: insane or brilliant?’ Niet iedereen is het eens met de nieuwe marketingcampagne van de UT, blijkt uit een klacht over een advertentie, die iemand bij de Reclame Code Commissie voorlegde. Die commissie wees de klacht van de hand.

Photo by: Pals - Krukkert, K.M.M. (M&C)

De klacht sloeg op een advertentie van de UT in de Tubantia, waarin stond: ‘Wij vinden het heel normaal dat je weet hoe je start-ups in de markt zet. Met slimme plannen voor financiering en marketing geef jij technologische innovaties toekomst. Het geeft je een voorsprong. En meer kans op de arbeidsmarkt. Briljant toch?’

Volgens de klager was er sprake van ‘misleiding’. De UT zou met de advertentie zeggen dat studenten die IBA in Twente gaan studeren meer kans hebben op een baan dan bij een niet-technische universiteit. Dat klopt volgens de klager niet, onder andere omdat de IBA-opleiding aan de UT slecht scoorde in de Keuzegids.

Bijzonder

Het is de eerste keer dat de UT een dergelijke klacht ontving, zegt directeur Marketing & Communicatie Atilla Kerpisci. ‘Dit hebben we nog nooit meegemaakt. Wel bijzonder, maar niet zo spannend, want we wisten dat wij geen fout hadden gemaakt.’

‘Iedereen mag een mening hebben, maar dat betekent niet dat we het gaan aanpassen. Alleen als het gegrond is, natuurlijk’, vervolgt Kerpisci. ‘Reactie is alleen maar goed. Het bewijst dat de campagne gezien wordt en de tongen losmaakt.’

Geen misleiding

De Reclame Code Commissie vond dat de UT met de advertentie niet misleidde. De commissie zegt dat er geen vergelijking werd gemaakt met andere universiteiten en dat de advertentie bedoeld was om ‘op prikkelende wijze aandacht te vestigen op een open dag’.

Briljant of gek?

Past de term briljant eigenlijk wel bij een opleiding met een slechte beoordeling? Kerpisci antwoordt: ‘De context van de campagnevraag is het volgen van een gammastudie aan een technische universiteit en slaat niet op een individuele studie. Of het nu IBA, psychologie of communicatiewetenschap is; wij stellen de vraag of iets briljant of gek is. Dat contrast maakt de campagne volgens ons zo sterk.’