Summerschool UT krijgt karakter sciencefestival

| Paul de Kuyper

De summerschool die de UT komende zomer aanbiedt, krijgt het karakter van een sciencefestival met de naam ‘Curious U’. Aan de hand van een blokkenschema kunnen studenten zelf bepalen welke lezingen en workshops ze volgen. Daaromheen komt een programma met muziek en cultuur.

‘Curious U wordt heel anders dan traditionele summerschools’, vertelt beleidsmedewerker Erik van Dijk. ‘Je komt binnen, krijgt een blokkenschema zoals op een festival en je kunt je eigen route volgen door het aanbod.’

Je kunt ervoor kiezen de blokken te selecteren binnen een vakgebied, bijvoorbeeld natuurkunde, maar je mag ook ‘shoppen’ bij verschillende disciplines. Daarnaast komt er veel muziek en cultuur. Van Dijk wil elke dag aftrappen met een inspirerende spreker.

Alle faculteiten leveren input voor het aanbod van lezingen en workshops. Sprekers worden aangetrokken van binnen en buiten de UT, op thema’s die binnen de high tech human touch-gedachte van de universiteit passen. Van Dijk: ‘Het zou mooi zijn als je in een tent iets neerzet over nanotechnologie en dat in de tent ernaast een lezing wordt verzorgd over ethiek en technologie.’

Internationale bachelors

De summerschool duurt een week: van 11 tot 18 augustus. De UT hoopt op 100 deelnemers in 2015, met groei naar zo’n 400 in de jaren erna. ‘We mikken primair op internationale bachelorstudenten, maar alle studenten zijn uiteraard welkom. Uiteindelijk hopen we de instroom in de masters te verhogen.’

Het idee om er een festivalkarakter aan te geven komt voort uit de denktank Create the UT of Tomorrow waar het idee Festivalize UT de publieksprijs won. Volgens Van Dijk is het concept uniek. ‘Er bestaan wel meer sciencefestivals, maar die duren vaak maar een dag of zijn niet gericht op studenten. Nergens in de wereld is er zoiets als dit.’

Van Dijk roept UT’ers op ideeën voor lezingen of workshops bij hem te melden. Volgende maand wil hij op hoofdlijnen de lijst met sprekers en onderwerpen rond hebben. In november begint de campagne om deelnemers te werven.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.