De universiteit maakte vorige week de drie genomineerden bekend. Econoom Joop Schippers, planeetwetenschapper Inge Loes ten Kate en sociaal wetenschapper Wilma Vollebergh zijn het meest verschenen in belangrijke media. “We houden dat precies bij”, zegt Armand Heijnen van de afdeling wetenschapscommunicatie. Een jury, die onder meer bestaat uit voormalig hoofdredacteur van de Volkskrant Pieter Broertjes, beslist wie er uiteindelijk met de prijs vandoor gaat.
Waarom willen jullie wetenschappers aansporen om regelmatig in het nieuws te komen? De commissie Levelt waarschuwde vorige week juist tegen te veel publicatiedrift.
“Dat debat gaat over wetenschappelijk onderzoek en de druk om te publiceren in wetenschappelijke tijdschriften. Deze prijs richt zich op het optreden van onderzoekers in de media. Wetenschappers hebben er een taak bijgekregen nu zij steeds duidelijker het maatschappelijk nut van hun onderzoek moeten uitleggen. Met deze prijs willen we dat benadrukken. Veel wetenschappers beseffen nog niet dat ze aan een breed publiek moeten kunnen uitleggen waar hun onderzoek over gaat.”
Briljante onderzoekers komen niet allemaal goed over op televisie.
“De een kan zijn verhaal inderdaad beter vertellen dan de ander. Maar daarom kan iedereen ons ook om hulp vragen. We geven bijvoorbeeld cursussen hoe om te gaan met de media. Wetenschappers moeten media-optredens als onderdeel van hun werk gaan zien, net zoals college geven dat is.”
Wordt een nominatie voor de prijs belangrijk in functioneringsgesprekken?
“Voor zover ik weet niet. De opdracht om onderzoek te valoriseren is wel onderdeel van de totale beoordeling, maar dat staat los van deze prijs. Ik verwacht niet dat onderzoekers druk voelen om genomineerd te worden voor deze ‘publiprijs’.”
Ook de Universiteit Twente reikt in januari voor het eerst een mediaprijs uit.
HOP, Petra Vissers