Het is de bedoeling dat de oude motor ondergebracht wordt in een zogeheten House of Innovation. De Universiteit Twente ondersteunt de oprichting van dit innovatiehuis samen met het ROC van Twente, Saxion Hogescholen, het World Trade Center Twente en de gemeente Hengelo.
De Stork Hotlo opereert nu nog in Brazilië en is een scheepsdieselmotor van Nederlands fabricaat gemaakt door de Koninklijke Machinefabriek Gebr. Stork en Co in Hengelo. De afkorting staat voor Hesselman Omkeerbare Tweetakt Langsspoeling Oplading. Er zijn bijna 200 motoren gebouwd, geplaatst in onder meer traditionele vrachtschepen, bulkcarriers en passagiersschepen.
Het bestuur van SOS Hotlo wil het motorstuk als industrieel erfgoed naar Nederland brengen. Cor Homans is voorzitter van de club en studeerde in 1976 af bij werktuigbouwkunde aan de toen nog THT. ‘Tijdens mijn stage heb ik gevaren met een Stork Hotlo. Hengelo heeft veel te danken aan Stork. Het bedrijf drukte een stempel op de stad en voorzag enorm aan werkgelegenheid. Het is toch mooi om zo’n indrukwekkend icoon terug te halen naar de plaats van herkomst.'
Homans richtte na zijn studie een eigen bedrijf op in de zorgsector en had later een eigen adviesbureau. ‘Toen ik een paar jaar geleden las dat een paar machinisten het plan had de Stork motor te redden, leek het me een onmogelijke opgave. Mede door steun van het bedrijfsleven en instellingen zoals de Universiteit Twente is het mogelijk. CvB-voorzitter Anne Flierman zit ook in het comité van aanbeveling.’
Het is de verwachting dat de motor van 15 meter lang, 5 meter breed en 11 meter hoog, de schroefas, de schroef, het roerblad, het schroefashuis en 5 containers in september van Brazilië naar Rotterdam wordt getransporteerd en vervolgens naar Hengelo. ‘Twee vrijwilligers zitten nu in Brazilië om het vehikel te demonteren.’
De Hotlo komt tijdelijk in de oude dieselproductiehal van Stork. ‘Het wordt een plek waar onderwijs en bedrijfsleven elkaar ontmoeten. Vanuit de onderwijskolom ROC, Saxion en de UT kunnen omtrent revisie en montage interessante projecten worden opgezet.’
De stip op de horizon is het House of Innovation, zegt Homans. ‘De motor gaat weer draaien en we willen dat inzichtelijk maken. De techniek is imponerend. Om dat te laten zien, zijn moderne technieken nodig en we willen we glas gebruiken.’ Het House of Innovation waar het vier verdiepingen hoge motorstuk komt te staan, moet nog gerealiseerd worden. ‘Misschien maken we een soort Bataviawerf of vervaardigen we een deel van een schip tegen een bestaand gebouw aan.’