`We zochten een actueel onderwerp dat toegankelijk is voor iedereen, dus ook voor medewerkers. En een onderwerp waar studenten van zowel onderwijskunde als psychologie echt iets aan hebben', vertelt psychologiestudent en een van de organisatoren Stefan van Langevelde. `Steeds meer scholen gebruiken nieuwe media. Het krijtbord maakt bijvoorbeeld plaats voor het digibord, ofwel smartboard, en internet wordt ook steeds meer ingezet tijdens lessen.' Tijdens het congres wordt gekeken hoe mensen omgaan met deze media. `De nadruk ligt hierbij op de verschillen in intelligentie, leerstijlen en informatieverwerking.'
Drie gastsprekers houden tijdens het ochtendprogramma een lezing. Frank Ruesink, braintrainer bij Brainstudio, spreekt over het thema cognitie, de mentale activiteit bij het leren, waarnemen, herinneren, denken, analyseren, interpreteren en oplossen. Marcus Specht, hoogleraar Advanced Learning Technologies aan de Open Universiteit Nederland, geeft een toekomstige visie op nieuwe media in het onderwijs. H.P. Köhler is beleidsadviseur informatieuitwisseling bij Stichting Kennisnet en houdt een lezing over instructie. Van Langevelde: `Hij gaat in op de vraag hoe leraren middelen als computers en digitale schoolborden kunnen inzetten zodat het onderwijs ook effectiever wordt. 's Middags zijn er workshops. In totaal laten veertien bedrijven en instellingen zien hoe ze met het onderwerp nieuwe media bezig zijn.'
Het symposium vindt plaats in de Waaier. Inschrijven kan via de website www.e-ducatio.nl. Hier staan ook het programmaoverzicht en de kosten voor deelname.