De bevindingen van Rosmulder verschijnen komende maand in het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde. Hij deed onderzoek naar een nieuw protocol voor de intake van patiënten. Als een patiënt op de spoedeisende hulp (SEH) belandt, duurt het vaak even voordat er een arts bij hem is. Om te voorkomen dat patiënten te lang moeten wachten, vindt er een intake (triage) plaats door een verpleegkundige. Aan de hand van een protocol beoordeelt die de klachten van de patiënt. De meest dringende gevallen gaan uiteraard voor.
Remco Rosmulder (eigen foto) |
Rosmulder onderzocht een uitgebreider protocol, waarbij de verpleegkundige direct zelf agnostische onderzoeken aanvraagt, zoals röntgenfoto's, laboratoriumonderzoek en ECG's. Uit het onderzoek kwam naar voren dat de verblijftijd van patiënten op de spoedeisende hulp door het hanteren van dit protocol met gemiddeld 14 procent afnam, terwijl de kwaliteit gewaarborgd bleef. Bij 93 procent van de patiënten was de onderzoeksindicatie van de verpleegkundige juist en was de onderzoeksaanvraag volledig.
Jouw onderzoek staat volop in de mediabelangstelling. Enig idee waarom?
`Het is inderdaad goed opgepikt, ja. Blijkbaar spreekt zo'n onderwerp over de gezondheidszorg veel mensen aan. Vooral als het gaat om efficiënter werken. Inmiddels heb ik twee radio-interviews gegeven en is het bericht in het AD en de Telegraaf verschenen. Ook duikt het overal op internet op. En deze week spreek ik op een congres voor SEH-verpleegkundigen.'
Moeten die verpleegkundigen niet veel breder opgeleid worden, als ze ook meer taken gaan uitvoeren?
`Ik pleit er voor het uitgebreide protocol alleen door SEH-verpleegkundigen uit te laten voeren die geschoold zijn in het doen van triage, en die bovendien ruime werkervaring hebben. Eventueel extra scholing, bijvoorbeeld vanuit de nurse practitioner opleiding, is een mogelijkheid, maar niet noodzakelijk.'
Je hebt langere tijd meegelopen in het AMC. Hoe was dat?
`Heel erg leuk. Ik heb de afgelopen jaren telkens twee dagen in het AMC gewerkt. Dat praktijkgerichte was heel erg leuk om te doen. Ik ben bij verschillende diensten op de spoedeisende hulp geweest. Ook tijdens avond- en weekenddiensten. Of ik heftige dingen heb gezien? Dat viel wel mee. Wat me is bijgebleven, is dat tijdens de eerste dienst waarbij met het nieuwe protocol werd gewerkt, de receptionist zei: het loopt heel goed, wat zijn jullie toch aan het doen? Dat was natuurlijk wel een compliment.'
In Amerika werken de verpleegkundigen al met zo'n uitgebreid protocol. Had je dit niet gewoon kunnen overnemen?
`Met het Amerikaanse protocol kon ik voor een groot deel wel uit de voeten, maar er zijn toch verschillen tussen de Amerikaanse en Nederlandse SEH-afdelingen. Zo werken ze in Amerika al langere tijd met speciale SEH-artsen. In Nederland is die medische specialisatie er nog maar net. Ook gaat het in Amerika om veel meer spoedgevallen, en dan vooral om mensen met steek- en schotwonden. Verder zijn er verschillen in opleidingen tussen de Amerikaanse en Nederlandse verpleegkundigen. Eén op één hetzelfde protocol handhaven is daarom niet mogelijk.'
En op het AMC wordt inmiddels gewerkt met jouw nieuwe methode?
`Het staat bovenaan het lijstje van de afdelingsmanagers, maar het is nog niet ingevoerd. Dat heeft vooral te maken met een aantal wisselingen in de organisatie, want de mensen willen het wel.'
De artsen waren dus enthousiast?
`Niet allemaal. Vooral de oudere garde is sceptisch als het gaat om aanvragen van diagnostische onderzoeken door verpleegkundigen. Diagnostiek hoort een arts te doen, zo vinden zij. De nieuwe generatie SEH-artsen, die hiervoor dus een specialistische opleiding hebben gevolgd, zijn wel enthousiast. Zij zien zeker het belang van het nieuwe protocol in, omdat patiënten echt sneller en beter geholpen worden. Het neemt ze ook werk uit handen, zodat artsen direct kunnen handelen als ze de patiënt zien.'
Je promotie is na de zomer. Heb je al plannen voor daarna?
`Ik ben net mijn eigen zorgadviesbureau begonnen. Over twee weken heb ik mijn eerste grote opdracht, voor een SEH-afdeling in Zwolle. Ik richt me specifiek met mijn bureau op organisatieadvies voor de spoedeisende hulp. Sinds mijn afstuderen voor technische bedrijfskunde heb ik me namelijk met die sector bezig gehouden. Ik ben er echt ingerold. De afdeling spoedeisende hulp is complexer dan een gemiddelde polikliniek, dat maakt het interessant. Hoe mijn bedrijf gaat lopen zullen we wel zien. De gezondheidszorg staat aan alle kanten onder druk. Wat dat betreft zou er volop werk voor mij moeten zijn.'
De verblijftijd van patiënten op de Spoedeisende Hulp kan worden gereduceerd door een ander `intake-protocol' te hanteren. |