`Nee, wij zijn dit keer niet benaderd', vertelt Volbers. `Een paar jaar geleden wel, toen werden we door een productiebureau gevraagd om samen met de Nijmeegse universiteit in een soort realitysoap te acteren. Wij de ene week, Nijmegen de andere. Een leuk idee, maar de investering was vrij aanzienlijk. Op dat moment verkeerde de UT in een tijd van reorganisatie en bezuinigingen. Daar ketste het op af.'
Dat Delftse studenten nu wél elke zondagavond op RTL5 voorbijkomen, wekt bij Volbers geen afgunstige gevoelens op. `Ik heb begrepen dat Delft met de serie het imago van de techniekstudies wil verbeteren. Hopelijk lukt dat, want daar profiteren de technische opleidingen in Enschede en Eindhoven natuurlijk ook weer van!'
Volgens Volbers is de UT in haar wervingsactiviteiten op andere manieren succesvol. `Ik zou bijvoorbeeld onze schoolsite, onze speciale site voor middelbare scholieren, niet graag in willen ruilen voor een serie als Delft Blauw. Dat is niet aanmatigend bedoeld hoor. Niet dat wij de neus voor reality-tv ophalen. Wij zijn natuurlijk ook niet vies van publiciteit, maar het is altijd een afweging: wat investeer je en wat krijg je daarvoor terug? Als ik nou een oneindig budget had, ja, dan wist ik het wel. Maar we moeten kiezen en de UT heeft heel duidelijk gekozen voor 1-op-1-marketing. Wij proberen een langdurige relatie met scholieren op te bouwen door ze met zinnige inhoud te binden. Daar beginnen we al mee in 3 of 4 vwo. We investeren veel in een goed adressenbestand en proberen op die manier de scholieren uit te nodigen voor meeloopdagen en voorlichtingsdagen. We weten namelijk dat als iemand eenmaal op de campus is geweest, de kans erg groot is dat hij of zij hier daadwerkelijk komt studeren. Enfin, onze aanpak is dus heel wat anders dan het massamediaal bestormen van de markt via een televisieserie of via paginagrote advertenties.'
Luidt het televisiedebuut van Delft een nieuw tijdperk in? `Het past natuurlijk in een veranderend medialandschap. Reallifesoaps zijn op dit moment nu eenmaal in de mode', zegt Volbers. `En de UT heeft ook wel eens met het medium geflirt hoor: denk aan onze wetenschapsquiz op RTV Oost. Televisie is echt wel een mooi medium. Maar heel duur', besluit Volbers.