UT met vernieuwde beursstand boer op

| Redactie

Net als veel andere onderwijsinstellingen presenteert ook de UT zich de komende weken op de grote studiebeurzen in Groningen en Utrecht. Duizenden scholieren oriënteren zich daar op een vervolgstudie. En die mogen de nieuwe UT-stand niet missen, vindt de werkgroep Studiebeurzen. 'Ik zit in de auto', zegt Gerdo Jong van de werkgroep als we hem bellen. 'Ik moet onverwacht even naar Helmond, gadgets

Net als veel andere onderwijsinstellingen presenteert ook de UT zich de komende weken op de grote studiebeurzen in Groningen en Utrecht. Duizenden scholieren oriënteren zich daar op een vervolgstudie. En die mogen de nieuwe UT-stand niet missen, vindt de werkgroep Studiebeurzen.

'Ik zit in de auto', zegt Gerdo Jong van de werkgroep als we hem bellen. 'Ik moet onverwacht even naar Helmond, gadgets ophalen die we nodig hebben voor de studiebeurs van aanstaand weekend.' Hij vertelt dat het gaat om een groot aantal reflectoren voor op de fiets. 'We wilden scholieren iets meegeven wat aanspreekt en ook duurzaam is. Uiteindelijk hebben we bedacht om de leerlingen een reflector te geven met een lampje dat in drie snelheden kan flitsen. Leuk hè?'

Jong is projectmedewerker van de werkgroep Studiebeurzen, opgezet met het oog op de komende reorganisatie waarin ook Bureau Communicatie een metamorfose doormaakt. Niet langer opereren het centrale bureau en de facultaire studievoorlichters als gescheiden van elkaar, maar trekken ze samen op. 'Dat betekent dat besluiten gemeenschappelijk genomen worden. Niet alleen wat de studiebeurzen betreft, ook als het gaat om de brochurelijn en de voorlichtingsdagen', zegt Jong.

Naast een organisatorische slag wil Communicatie ook inhoudelijk de bakens verzetten. 'Opnieuw nadenken over wat we doen, hoe we het doen en hoe het beter kan', aldus Jong. De studiebeurzen zijn daarvan een concreet resultaat. 'We realiseren ons nu beter dat een studiebeurs veel waarde voor ons heeft. Zo'n beurs staat aan het begin van het communicatieproces met de scholier. Bovendien is op de middelbare school loopbaanoriëntatie een verplicht vak in de Tweede Fase geworden. Dat betekent dat elke scholier onderwijsbeurzen moet bezoeken.' Ter illustratie: op de beurzen in de Groningse Martinihal en de Utrechtse Jaarbeurs worden in totaal 90.000 bezoekers verwacht. Om een beeld van de beursvloer te geven: alleen de stand van de UT beslaat al zeventig vierkante meters en wordt door 25 medewerkers bemand.

Bezoekers genoeg, maar hoe lok je ze naar de kraam? 'Zorgen voor zoveel mogelijk exposure', zegt Jong. 'Scholieren moeten onze stand van verre al zien'. Om daarvoor te zorgen hebben de communicatiedeskundigen uit de faculteiten een aantal nieuwe middelen bedacht. Jong soms op: 'We maken gebruik van een holografisch projectiescherm, een soort transparante glasplaat waar mededelingen op staan. Er is een infozuil met drie beelschermen die sfeerimpressies van de UT tonen. We hebben een plasmascherm waarop een prijsvraag staat die scholieren via sms kunnen beantwoorden. De winnaar krijgt een gprs telefoon. Ook loopt Aibo, het robothondje van Sony, bij de stand rond met een camera in z'n bek. Op het plasmascherm zijn de beelden die Aibo maakt vervolgens te zien. Tot slot laten studenten van de UT de scholieren kennis maken met wireless applicaties.'

Klinkt allemaal erg technisch voor een universiteit die ook veel niet-technische studies aanbiedt. 'Aan de maatschappijwetenschappen is ook zeker gedacht', verzekert Jong. 'We hebben een tweetal psychologische testjes die scholieren kunnen invullen. Kost weinig tijd maar levert goede inzichten op.'

Technische snufjes, psychologische kennis en een reflector alsaandenken: volgens Jong was de UT-stand niet eerder zo flitsend. 'Ik hoop dat we op deze manier meer scholieren aanspreken', zegt hij.

Jannie Benedictus

Ook Aibo is van de partij op de beurzen in Groningen en Utrecht.


Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.