Chipknip operationeel

| Redactie

Croquetten en kopieën worden sinds vorige week in steeds meer gebouwen afgerekend met de 'chipknip'. Ook de UT-medewerkers moeten dus aan de chipcard. Studenten kunnen sinds een aantal weken bovendien met hun multifunctionele collegekaart terecht bij de informatiezuilen van de IB-Groep.

De 'operatie chipcard' verloopt met horten en stoten. Vorige week maandag is, na enig uitstel, gestart met de installatie van de nieuwe op- en afwaardeerautomaten. Wegens problemen met het gebruik van de gastenkaarten, die tijdelijke medewerkers of bezoekers voor tien gulden statiegeld kunnen kopen bij de kantines, ligt de ombouwoperatie twee dagen achter op het (jongste) schema. Inmiddels verloopt de installatie van de nieuwe apparatuur echter soepel.

'Maar het blijft een kwetsbaar project', aldus Hans Schuppers, voorzitter van de werkgroep apparatuur van het chipcard-project. 'De ene week gaat het perfect, de andere week moeten we er een rem opzetten.' De helft van de UT-locaties was woensdag voorzien van de chip-apparatuur. 'Als we dit volhouden zijn we midden volgende week helemaal klaar.' Wanneer op het pasje met magneetstrip nog een bedrag staat, kan dat worden verzilverd bij de kassa's van de kantines.

Studenten moeten de betaalfunctie op hun collegekaarten eerst initialiseren, voordat ze er geld op kunnen storten. Daarvoor zijn overal speciale apparaten geplaatst. De activering van de 'chipknip' duurt ongeveer tachtig seconden. Medewerkers kunnen deze handeling overslaan omdat hun kaarten al door de leverancier zijn geïnitialiseerd.

Voor hen is de chipcard echter niet meer dan een vervanging van het pasje met magneetstrip. De kaart voor studenten is collegekaart, OV-studentenkaart, bibliotheekpas, 'chipknip' en campuskaart ineen. Sinds enkele weken kan de chipcard bovendien worden gebruikt om een aantal gegevens in de administratie van de IB-Groep zelf te wijzigen.

Vlekkeloos verloopt de communicatie met Groningen nog niet. Bij de Centrale Studenten Administratie komen regelmatig klachten binnen: de zuil werkt niet of de kaart wordt ingeslikt. Inmiddels is een tijdelijke medewerker aangesteld die de klachten zo mogelijk verhelpt, inventariseert en doorspeelt aan de IB-Groep.


Betalen met de chipknip kan sinds dinsdag ook in de kantine van de Vrijhof.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.