Nu zijn de algemene campusintroductie en de faculteitsintroductie verweven. De faculteiten Technische Bedrijfskunde (TBK) en Informatica (INF) hebben daarover volgens de werkgroep ernstige klachten. Zij willen dat tot 'verblokking' wordt overgegaan.
Zo luidde het oordeel van het TBK-bestuur over de introductie in 1994 dat de faculteitsintroductie 'zinloos' is omdat de studenten te moe zijn. Informatica vindt dat de faculteitsintroductie 'ernstig' wordt gehinderd door de verwevenheid met de campusintroductie, schrijft de werkgroep in haar eerste rapport dat in februari verscheen.
Bij Technische Natuurkunde (TN) en Toegepaste Wiskunde (TW) wordt de gemengde introductie echter niet als een probleem ervaren. Zij hebben dan ook geen behoefte aan wijzigingen van het programma. De andere vijf studierichtingen onderkennen dat hun eerstejaars kampen met vermoeidheidsverschijnselen tijdens de faculteitsintroductie en voelen dan ook wel in meer of mindere mate voor een andere opzet.
Sommige faculteiten zouden de introductie graag gebruiken als een aanloop naar de studie toe. Zij willen hun eerstejaars vast kennis laten maken met bijvoorbeeld werk- en hoorcolleges en hen er van doordringen dat zij het zich niet kunnen permitteren de eerste weken te gebruiken om langzaam 'warm te draaien'.
Training
Op advies van de werkgroep is dit jaar al voor het eerst een training voor alle doegroepleiders georganiseerd. Hun houding ten aanzien van de faculteitsintroductie wordt van groot belang geacht voor de manier waarop daar door de eerstejaars tegenaan wordt gekeken. Ook kregen de faculteiten de raad eens kritisch te kijken naar de inhoud en opzet van hun introductieprogramma's.
Voor de komende introductie adviseert de werkgroep een 'scheiding' van de programma's aan te brengen. Gedurende de eerste zes dagen leren studenten elkaar, de campus en de verenigingen kennen, waarna een driedaagse introductie op de faculteit plaatsvindt. Het geheel wordt afgesloten met een feest.
Omgekeerd
De andere optie waarover de faculteiten zich hebben uitgesproken was precies omgekeerd: eerst het serieuze deel en dan het sociale. Voorstanders hiervan zijn Bestuurskunde, TBK en in mindere mate TN en Elektrotechniek (EL), omdat de eerstejaars dan tijdens de faculteitsintroductie nog 'fris' en 'groen' zijn en de kans het grootst is dat zij het hele programma doorlopen. De andere faculteiten hebben in meer of mindere mate een voorkeur voor een omgekeerde volgorde, omdat de doegroepvorming dan tijdens de campusintroductie valt en er een duidelijke opbouw is van ontspannendnaar serieus, die logisch aansluit op het onderwijs.
Van de faculteiten TN, TW en EL hoeft de opsplitsing echter eigenlijk helemaal niet zo nodig. EL heeft een eigen voorstel over de meest ideale indeling ingediend, een variant die neerkomt op een kleine verschuiving binnen het huidige programma. Een belangrijke voorwaarde vindt de faculteit de mogelijkheid een kamp te organiseren in de introductieperiode. Wegens het blokrooster dat EL hanteert is daarvoor tijdens de studie geen ruimte meer.
Het advies van de werkgroep is dinsdag besproken in de CCO. Deze heeft het overgenomen, met de aantekening dat ervoor moet worden gewaakt dat eerstejaars na het campusgedeelte afhaken. In november spreekt de Raad voor de Campusvoorzieningen zich over het voorstel uit. Daarna, maar in ieder geval voor het einde van het jaar, beslist het College van Bestuur.