Helpdesk overstelpt met telefoontjes

| Redactie

De overschakeling op de nieuwe telefooncentrale (PABX) is aan medewerkers en campusbewoners niet ongemerkt voorbijgegaan. Hoewel de PTT het hele weekeinde al had gewerkt om alle storingen te verhelpen, werd de helpdesk maandag nog overstelpt met telefoontjes. Dinsdag is een extra ploeg monteurs aan de slag gegaan. De grootste problemen moeten voor het einde van de week zijn verholpen.

De projectleiders, Aljo van der Zwaag van PTT Telecom en Geert Meijer van het Facilitair Bedrijf, zijn niet ontevreden over het verloop van de operatie. 'Vrijdagavond is behoorlijk tegengevallen', aldus Meijer, 'maar daarna is het redelijk gegaan.' Bij de start van de operatie vrijdag, werden onbedoeld een aantal Enschede-nummers 'doorgeknipt'. De monteurs van de PTT zijn de hele nacht beziggeweest om deze verbindingen te herstellen.

De ploegen die de nieuwe telefoontoestellen moesten plaatsen bleken niet altijd goed geïnstrueerd en hadden soms wat moeite met het vinden van hun weg. Hierdoor werd bij de omwisseling vertraging opgelopen. Ook was de organisatie in een aantal gevallen niet optimaal. In de Vrijhof bijvoorbeeld liepen de achttien PTT'ers die honderdvijftig telefoons moesten omwisselen, vooral elkaar voor de voeten. Her en der waren ook klachten over de catering te horen, die blijkbaar niet goed was geïnformeerd over de omvang en de behoeften van de ploegen.

Volgens Meijer was maandagochtend meer dan 90 procent van de nummers operationeel. Bij de helpdesk zaten vier medewerkers paraat om storingen op te nemen en vragen te beantwoorden. Martin Bosker, tactisch beheerder van de centrale, vertelt dat er honderden telefoontjes zijn binnengekomen. Het werkelijk aantal storingen ligt echter lager, omdat de helpdesk ook werd gebeld met vragen. Bovendien kwamen sommige klachten meerdere keren binnen.

Begrip

Hoeveel medewerkers maandag telefonisch onbereikbaar waren is niet bekend. De telefonistes hadden het er in ieder geval erg druk mee omdat de vergeefse bellers bij de centrale binnenkwamen. Bovendien moesten ook zij wennen aan hun nieuwe apparatuur. Volgens Hanny ten Donkelaar, hoofd van de centrale, hadden de meeste gedupeerden begrip voor het ongemak.

De problemen zijn niet te wijten aan systematische fouten. Het grootste deel is terug te voeren op de hardware, de feitelijke verbindingen. Ook bij het programmeren van de software is niet alles perfect gegaan. Daarnaast waren bijvoorbeeld tweehonderd bestaande nummers niet opnieuw aangevraagd en is ook wel verzuimd de gewenste faciliteiten door te geven. Volgens Van der Zwaag van de PTT wijkt de situatie niet af van andere overnames. De omvang vormt echter een apart probleem. 'Bij driehonderd verbindingen heb je dertig storingen, dat is te overzien. Nu heb je er driehonderd.'

Rob de Koning, beheerder van de Vrijhof, heeft enerzijds begrip voor de complicaties van de omvangrijke operatie, maar is anderzijds toch verbaasd over het aantal problemen waarmee hij maandag en dinsdag is geconfronteerd. Bij enkele medewerkers was geen nieuw toestel geplaatst, sommigen hadden ineens een ander nummer en verschillende lijnen waren 'dood'. Woensdagochtend functioneerden nog steeds niet alle verbindingen.

Sommige campusbewoners hebben eveneens dagen zonder telefoon gezeten. Zij hadden bovendien allemaal een inventarisatieformulier moeten ontvangen, maar aan het gebruikte adressenbestand mankeerde het een en ander. Als de bewoners niet hadden gereageerd kon na de heraansluiting alleen nog maar binnen de UT worden gebeld. Een aantal verbindingen werkt nog niet, omdat er binnenshuis aan is gesleuteld. De nieuwe centrale is daarvoor gevoeliger dan de oude.

Bij de faculteit Toegepaste Onderwijskunde zouden veertig medewerkers hunoude telefoon mee naar huis hebben genomen, waarop de beheerder zaterdag hun nieuwe toestellen weghaalde. Hierdoor kon de storingsploeg in het weekeinde weinig uitrichten. De medewerkers hebben inmiddels hun nieuwe telefoon ingewisseld tegen de oude, maar eventuele storingen krijgen een wat lagere prioriteit dan elders, aldus Geert Meijer. Mevrouw A. van de Velden van het faculteitsbureau van TO ontkent echter dat dit voorval zich heeft voorgedaan.

Het wel en wee van de operatie staat in de extra digitale UT-nieuws-editie (inclusief kleurenfoto's), die in het weekend van 6,7 en 8 oktober verscheen, http://driene.student.utwente.nl/utnieuws/extra/pabx.html

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.