'Iedere burgemeester van ieder dorp vindt dat een intercity in zijn dorp moet stoppen. Als we op al die verzoeken zouden ingaan dan is het al snel geen intercity meer', meldt een woordvoerder van de spoorwegen. Mochten veel passagiers het nieuwe station gebruiken om op te stappen dan bestaat er in de toekomst de mogelijkheid om de perrons te verlengen zodat er alsnog intercity's kunnen stoppen.
Vervoercoördinator Jan Veldman van de UT is teleurgesteld over het besluit. 'We gaan hier zeker nog achteraan. Voor ons hoeven niet de hele dag door sneltreinen het nieuwe station aan te doen, maar in spitstijden is het essentieel voor de aan- en afvoer van het UT-personeel. Als er alleen stoptreinen stoppen moeten mensen te vaak overstappen, duurt het te lang en wordt de trein niet interessanter. Hier schieten we niet zoveel mee op'. De vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER) is het met hem eens. Naar aanleiding van de verzoeken zijn de NS een onderzoek begonnen om te zien of een uitzondering op het beleid in de spitstijden mogelijk is. Een positieve uitkomst lijkt onwaarschijnlijk. Het zal wel bij stoptreinen blijven.
In andere steden blijken dergelijke voorstations voor stoptreinen veelal niet optimaal te voldoen aan wat reizigers verlangen. Velen nemen liever de stadsbus dan dat ze van een sneltrein naar een stoptrein overstappen om daarna eventueel met een bus verder te moeten.
Het besluit van de NS past in de plannen om in de toekomst maar twintig Nederlandse plaatsen door intercity's te laten aandoen. Hengelo en Enschede krijgen in dat plan beide een sneltreinbestemming, station Drienerlo niet.
Station Drienerlo zal door twee stoptreinen aangedaan worden. Eén stoptrein per uur rijdt richting Deventer. De ander gaat naar Zwolle. Daarmee wordt de oude, rechtstreekse verbinding tussen Enschede en Zwolle in ere hersteld en zal een treinreis vanuit het noorden naar Enschede sneller verlopen. Vanaf het nieuwe station zullen passagiers daarmee in totaal twee keer per uur naar station Enschede kunnen reizen, één keer per uur in de richting van Zwolle en één keer per uur richting Deventer. 'In de spits zal dat wat vaker zijn, maar zover is de nieuwe dienstregeling nog niet uitgewerkt', meldt NS-marktbewerker J. Janssen, die actief is in Twente en Salland.
Het station Drienerlo zal niet, zoals eerder gedacht, in de maand mei van volgend jaar klaar zijn. De NS verwachten dat de eerste treinen er in augustus of september zullen gaan stoppen. Het verkrijgen van de goedkeuring van het ministerie voor Verkeer en Waterstaat duurde langer dan gedacht, waardoor met enkele maanden vertraging met de bouw begonnen kon worden. De aanleg van het station gaat de Nederlandse Spoorwegen 6,8 miljoen gulden kosten.
De gemeente Enschede neemt de investering voor een verkeerstunnel onder het spoor voor haar rekening. Daarmee is 3,8 miljoen gulden gemoeid. Samen met de aanleg van het voor- en achterplein bij het station en enkele andere investeringen steekt de gemeente in totaal 5,7 miljoen gulden in station Drienerlo.
De aanleg van de verkeerstunnel gebeurt in het weekeinde van 16 en 17 december. Dan rijden er geen treinen tussen Hengelo en Enschede. De tunnel gaat in de toekomst twee, met knipperlichten beveiligde, spoorovergangen vervangen en komt aan de Hengelo-kant van het nieuwe station te liggen.