Minister Ritzen vindt het niet nodig direct maatregelen te nemen om de bereikbaarheid van de steunpunten studiefinanciering te verbeteren. CDA-kamerlid W. van de Camp had daarom gevraagd, omdat half augustus slechts 15 procent van de bellers er in slaagde onmiddellijk contact te krijgen met een steunpunt. Op 24 augustus was dat percentage weer gestegen tot 38 procent. De Informatie Beheer Groep (IBG) in Groningen 'erkent en betreurt' dat de telefonische bereikbaarheid afgelopen zomer 'ver onder de maat' is gezakt. Reden daarvoor is dat in deze periode een groot aantal activiteiten samenvallen, zoals de aanmelding van studenten, de uitkering van tegemoetkomingen in de studiekosten en de registratie van de onderwijskaart in het voortgezet onderwijs. Tussen 7 en 20 augustus belden bijna 400.000 duizend mensen. In de twee weken daarvoor waren dat er slechts 83.000. De bereikbaarheid nam in die periode af van 76 tot 15 procent.
Noodzaak om maatregelen te nemen ziet de bewindsman echter niet. Normaal gesproken is de bereikbaarheid van de IBG met percentages tussen de 70 en 98 procent goed, vindt Ritzen. Hij neemt daarom genoegen met de toezegging van de IBG dat zij er alles aan zal doen om herhaling van de sterke daling te voorkomen. Zo zullen in de zomerperiode meer mensen worden ingezet op de centrale telefoonkamer en worden er pogingen ondernomen de postverzending beter te spreiden. Ritzen verwacht verder suggesties van de IBG om de regelgeving zodanig aan te passen dat piekdrukte in het vervolg zoveel mogelijk wordt voorkomen.