Bouw station en stadion van start

| Redactie

Alle partijen hebben het groene licht gekregen en op dit moment wordt druk gewerkt aan grondsaneringen en wegen rond het nieuwe station en stadion op het Business & Sciencepark. Met enige vertraging verrijzen vanaf volgend voorjaar op 500 meter afstand van het UT-terrein een treinstation, bedrijfsgebouwen en de nieuwe voetbaltempel van FC Twente. De oorspronkelijke planning van volgend jaar zomer wordt niet meer gehaald, maar in 1996 zal het hele project klaar zijn, zo verzekert ing. M.M.J. Bemelmans, projectleider nieuwe werken weg- en waterbouw van de gemeente Enschede.

Zijn verwachting is dat dit najaar alle saneringen en de hele infrastructuur afgerond kunnen gaan worden, waarna volgend voorjaar met de daadwerkelijke bouw van stadion, station, bushaltes en bijgebouwen begonnen kan worden. Aan die planning kan, nu de ingediende bezwaarschriften door de rechter zijn afgehandeld, redelijk veel waarde worden gehecht, meent Bemelmans.

Voor de infrastructuur is het noodzakelijk dat twee weekeinden lang het treinverkeer van en naar Enschede wordt stilgelegd. Tijdens het eerste weekeinde (half juli) werden twee tunnels onder het spoor aangelegd. In augustus zou het treinverkeer voor de tweede keer stilgelegd moeten worden. De vertraging en de mogelijkheid om de tunnels prefab te fabriceren hebben er echter voor gezorgd dat de resterende tunnels pas het eerste weekeinde van december (2 en 3 december) de grond in gaan.

Volgend voorjaar zal het station gebouwd worden. De verwachting is dat de eerste treinen er dat najaar zullen gaan stoppen. Of dat ook het geval is met intercity' is nog de vraag. De gemeente Enschede, het Business & Sciencepark en de universiteit zijn er voorstander van. De perrons zijn er lang genoeg voor. De Nederlandse Spoorwegen moeten er nog een besluit over nemen.

Het Arke-stadion, zoals de nieuwe arena van FC Twente gaat heten, zal pas tijdens het seizoen 1997-1998 in gebruik worden genomen. In eerste instantie was het de bedoeling om dat volgend seizoen te doen. Het sluitend krijgen van de financiën bleek meer tijd en moeite te kosten dan vooraf verwacht. Vooral de beslissing over een mogelijke bijdrage van de gemeente Enschede liet lang op zich wachten. Het financiële plaatje is nu rond, maar de vertraging niet meer in te lopen. Vanaf juli 1997 zal de ploeg van het nieuwe veld gebruik kunnen gaan maken. In totaal kunnen 13.500 toeschouwers er een plekje vinden. Die capaciteit is niet veel groter dan nu, maar volgens FC Twente is het aantal zitplaatsen in de toekomst zo nodig uit te breiden tot 20.000 toeschouwers.

Een moderne voetbalkuip wordt aangevuld met bedrijfspanden onder aan de lange zijde van het stadion. Onder het treinstation door kunnen bezoekers de nieuwe arena binnen. Door dat naastgelegen station kunnen supporters de wedstrijden van FC Twente gemakkelijk bereiken. Voor automobilisten wordt een groot parkeerterrein aangelegd. Het complex zal ongeveer 25 miljoen gulden gaan kosten.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.