De nieuwe onderzoekschool bundelt onderzoek en tweede-fase onderwijs op het terrein van de moderne vervlochtenheid van cultuur, wetenschap en technologie. Dit brede werkveld wordt bestreken door vier deelprogramma's: 'de diagnose van het moderne researchsysteem', 'technologie-ontwikkeling en maatschappelijke regulering' (maatschappelijke inbedding van technologie en democratie binnen de technologische cultuur), 'culturele en politieke rollen van wetenschap, technologie en rationaliteit' en 'wetenschappelijke kennis en professionele praktijken in de verzorgingsstaat'.
WTMC komt voort uit de Landelijke Onderzoekersopleiding Wetenschap- en Technologie Onderzoek, een sinds 1986 actief aio-netwerk van de universiteiten van Limburg, Amsterdam, Groningen en Twente. De organisatiestructuur van de school is gebaseerd op een instellingsovereenkomst tussen Limburg, Amsterdam en Twente. Met Wageningen en de Vrije Universiteit zijn samenwerkingsovereenkomsten gesloten, terwijl de inbreng van de Leidse onderzoekers op facultair niveau is geregeld. Groningen tenslotte doet mee op basis van aparte afspraken met de betreffende lokale onderzoekscholen aldaar.
De school organiseert de komende tijd de nodige wetenschappelijke bijeenkomsten, zoals eind september een European summerschool over de wijze waarop wetenschap en technologie in de openbaarheid worden ge(re)presenteerd, februari 1996 een winterschool met onderzoekspresentaties van WTMC-promovendi en buitenlandse onderzoekers, en in december een workshop over de wisselwerking tussen professionele praktijken, kennis en technologie - met name de rol van formalisering, standaardisatie en classificatie van professionele kennis binnen de medische en gezondheidssector.