Universele kennis. Het maakte niet uit wat je met je leven van plan was te gaan doen, iedere student moest alles weten. Toen deze universiteit nog hogeschool heette, zag je daar nog sporen van. De eerste jaren gold voor alle studierichtingen dezelfde breed-oriënterende propaedeuse. Maar in de loop der tijd is die gemeenschappelijke basis steeds smaller geworden.
Uit mijn eerste jaar herinner ik mij nog de massale colleges in WB-T101, als daar alle proppen gezamenlijk onderwezen werden in de vakken Analyse I, II en III. Daar leerde je dan dat x+x=2x. Maar even later was ook dat verleden tijd. De CT'ers waren in opstand gekomen. Zij konden de x niet plaatsen in het periodiek systeem der elementen, en eisten hun eigen Analysevakken, Analyse voor CT, waarin de x vervangende door een begrip uit de eigen beperkte belevingswereld. Op deze manier kon het aantal vakken op de universiteit toenemen, terwijl er tegelijkertijd minder onderwezen werd. Uiteindelijk bleef er van die gemeenschappelijke basis maar één vak over. Het college vlottenbouwen in de introductieperiode. Maar toch, de buitenwereld vertrouwde daarop. Zo'n bedrijf als Exxon hield bijvoorbeeld altijd een afgestudeerde UT'er aan boord van haar boorplatforms. Want al was het een TO'er, in geval van nood was er dan zeker iemand die een reddingsvlot kon bouwen.
Maar inmiddels is ook die zekerheid verdwenen. De feuten die de komende week met hun UT-studie beginnen, hebben de dubieuze eer de eersten te zijn die niet meer in de vlottenbouw worden onderwezen. dit is de finale doodsteek van de toch al hevig in stervensnood verkerende homo universalis. De universiteit is diversiteit geworden. Er zijn geen twee studenten die nog hetzelfde leren. En de universele kennis is zonder reddingsvlot verbannen naar een CD-rom.