Ton
Maar ook buiten de raadzaal wordt lekker meegedacht. Neem het personeelslid dat, zuchtend onder de afwezigheid van zijn baas, nuchter constateerde dat het reisje naar Aalborg van rector Popma cum suis een ton heeft gekost. 'Een ton! Dat zou één gedwongen ontslag minder betekenen.'
En dan willen wij natuurlijk ook niet achterblijven. Bij bestudering van de begroting bleek hier en daar nog aardig wat dor hout weg te kappen. Wat te denken van het tekort op de post 'CvB-auto'? Anderhalve ton, dat zijn, met de belabberde journalistensalarisjes in ons achterhoofd, toch minstens twee banen.
Award
Vliegverkeer staat in kwade reuk. Het almaar groeiende aantal 'vliegbewegingen' veroorzaakt steeds meer luchtvervuiling en verkwisting van fossiele brandstoffen, terwijl langzamerhand overvolle vliegvelden, vaak vlakbij drukke woongebieden, met vuil, lawaai en onveiligheid een grote aanslag doen op de leefbaarheid. Het verzet tegen de vlieglobby groeit.
NV Schiphol kan ervan meepraten, gezien de felle discussie over de 'vijfde baan' die de nationale luchthaven tot Europese 'mainport' moet maken. Het zal de nazaten van Plesman dan ook deugd doen dat ze toch èrgens worden gewaardeerd: vorige week kregen ze de chique Igor Ansoff Award, die Coopers & Lybrand en de faculteit TBK om de twee jaar toekennen aan een bedrijf dat zich heeft onderscheiden in 'strategisch denken en handelen'.
Schiphol krijgt de prijs voor het strategierapport 'To the best main port (1993-2003)', volgens de jury 'een omvattende visie op de toekomst van de luchthaven met inachtneming van de toenemende wereldwijde concurrentie en de complexe publieke en politieke besluitvormingsprocessen nodig voor de uitvoering van de plannen.' Gezien het succes dat de Schiphol-lobby met dit rapport boekte is de prijs beslist verdiend. Resteert de vraag of TBK 'strategisch denken en handelen' opvat als een louter resultaatgerichte activiteit, los van elke maatschappelijke verantwoordelijkheid.