Het eerste ontwerp zag begin 1993 het licht. Met onderdelen van de af te breken hallen kon een mooi gebouw gerealiseerd worden, zo was de filosofie. Het bleek te duur. Het volgende ontwerp overbouwde centrale grondleidingen, waardoor de IJsselmij uiteindelijk niet met de plannen akkoord ging. Door nu voor de middenberm te kiezen voorkomt het Facilitair Bedrijf die problemen. Het resultaat is een langwerpig portiersgebouw, wat de entree van de UT meer 'smoel' kan geven, vindt projectleider ir. Peter Op den Brouw. De kosten bedragen ongeveer vijf ton.
De nieuwe loge wordt 25 meter lang en zo'n vijf meter breed. Vanaf de toekomstige rotonde krijgt het gebouw de nodige 'body' doordat het twee verdiepingen hoog is. Bovenop het gebouw, aan een stalen constructie, komt, zo is de bedoeling, het UT-logo te hangen. Wie het UT-terrein oprijdt krijgt in eerste instantie het meest gesloten deel van de loge te zien. Daar is een fietsenstalling voor de bewakers, terwijl er tevens de kleed- en doucheruimtes gesitueerd zijn. Het laatste deel van het gebouw is de publieksruimte. Er is een balie getekend van waaruit de portiers zicht hebben over de campus. 'Belangrijk voor de verwijzende functie, die ze vaak hebben', legt Op den Brouw uit. Het publieksgedeelte krijgt veel glas. Het meer besloten deel onderscheidt zich door lichtgekleurde stenen muren zonder ramen.
Op de verdieping is het kantoor van het hoofd van de bewakingsdienst te vinden. Daar kan tevens vergaderd worden. Er is ook een balkon gesitueerd. De parkeerplaatsen die nu nog aan weerszijden van de entree van de campus liggen, komen links en rechts naast de loge te liggen. De op- en afrit zal daartoe aangepast worden. De fietsenstalling voor studenten en medewerkers komt in de plannen aan de 'BB'-kant van de weg. De oude loge en stallingen zullen daarop verdwijnen.
Marcel Weustink, hoofd van de bewakingsdienst, is blij met de plannen. 'Mooie ruimtes en een aansprekende plaats', is zijn mening over de tekeningen van architect ir. Peter Defesche van het architectenkantoor OD 205. Op den Brouw heeft de overtuiging dat het met drie keer scheepsrecht is. Binnenkort vraagt hij de vergunningen aan. 'Maar ik verwacht geen problemen meer. Leidingen liggen er in ieder geval niet onder. Dat is één van de eerste zaken waar ik naar gekeken heb', aldus de projectleider.