De dood en het meisje

| Redactie

Wat doe een vrouw, wanneer ze de stem hoort van de man die haar maandenlang gemarteld en verkracht heeft? Wat doet haar man, wanneer hij ziet hoe zijn vrouw een 'onschuldige'(?) man vastbindt en dreigt hem te doden? Het stuk 'De dood en het meisje', geschreven door Ariel Dorfman (uit Chili), handelt rond deze twee vragen. Het zal 8, 9 en 24 april in de Vrijhof worden uitgevoerd door toneelgroep Chaja.

'De dood en het meisje' is een strijkconcert van Schubert, dat de componist later ook nog van een tekst heeft voorzien. Een jong meisje ontmoet de dood. Ze wil niet mee. Maar de dood probeert haar tot rust te krijgen. 'Sei Gutes Muts! Ich bin nicht wild, sollst sanft in meinen Armen schlafen!' Dit was de muziek, die de arts die Paulina Salas martelde steeds weer draaide tijdens de martelingen. Het moest de gemartelde tot rust brengen. Het heeft bij haar een eeuwige haat opgeleverd tegen de muziek, die haar vroeger zo dierbaar was. Muziek speelt in de productie een belangrijke rol. Paulina woont ondertussen al weer twintig jaar samen met haar man Gerardo Escobar. Hij is net benoemd tot lid van de commissie die, namens de nieuwe democratische regering, de gruweldaden van het regime moet onderzoeken. Hij was de man, wiens naam ze niet had genoemd tijdens de martelingen. Ze houden van elkaar, maar toch hangt er ook tussen hen een spanning van onuitgesproken verwijten.

Het verhaal begint, wanneer Gerardo een arts mee naar huis neemt, die zo vriendelijk is geweest hem een lift te geven, toen hij met een kapotte band langs de kant van de weg stond. Paulina herkent de stem van de beul, die ze nooit heeft gezien, omdat alle martelingen geblindoekt geschiedden. De man blijft slapen op uitnodiging van haar man. Ze gaat tot actie over. Twintig jaar opgekropte, beheerste woede komt plotseling naar buiten. Het is het begin van een spanningsvolle dag. Paulina is ervan overtuigd, dat de arts haar beul was. De man houdt echter vol, dat hij onschuldig is. Haar man weet niet, wie hij moet geloven. Kan je iemand na zoveel jaar aan zijn stem herkennen ? En zelfs als hij schuldig is, mag je dan hetzelfde met hem doen, wat hij met haar gedaan heeft ? Hij verdedigt de man, zoals hij ook de slachtoffers van het regime verdedigde.

Chaja bestaat uit Marianne van der Vegt en Peter van der Hoogt (voorzitter TARt, WB-docent). Beiden hebben lange tijd in het amateur-circuit van Enschede en omgeving gespeeld. In 1991 speelden ze voor het eerst samen in de Euregio-productie 'Dreigroschenoper'. Als Concordia-productie speelden ze het theaterstuk 'Pat of een koningsspel' ('Patstelling'; 1994), dat genomineerd werd voor een deelname aan het landelijk NCA festival in Amsterdam. Dit betekende, dat de voorstelling tot de beste zes amateurproducties van Nederland behoorde. 'De dood en het meisje' is de eerste productie, die de twee spelers geheel in eigen beheer uitbrengen. Ze hebben daarvoor de hulp ingeroepen van Fred Hofer, een professionele regisseur, die al meer dan twintig jaar actief is in Enschede en omgeving. Chaja heeft hem er ook toe kunnen overhalen om de derde rol in het stuk te spelen, de rol van Roberto, in wie Paulina haar vroegere beul denkt te herkennen.

Het decor is gemaakt door Wout Zweers, die ooit meewerkte bij de Dogtroup en ook al het decor voor de vorige voorstelling 'Patstelling' heeft gemaakt. De ex-AKI-student maakt in dit decor veelvuldig gebruik van transparantie. Panelen zijn gemaakt met lamellen, en de meubels zijn (bijna) doorzichtig. Zweers heeft in zijn werk (ook buiten het theater) veelvuldig gebruik gemaakt van 'techniek'. Een sterke voorstelling, waarbij het predikaat 'professioneel' niet zou misstaan. Een ijzersterke tekst rond een uitermate boeiend gegeven gecombineerd met snel, gedreven spel maakt het tot een voorstelling die nog lang in je gedachten voortspeelt.

De voorstelling is op zaterdag 8 april om 20.15 uur, zondag 9 april om 14.30 uur en maandag 24 april om 20.15 uur. Kaarten kosten f15,-/f10,- respectievelijk met en zonder campuskaart/CJP, en zijn te verkrijgen aan de kassa, of te reserveren bij de portier van de Vrijhof (898002).

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.