Een revolutionaire bijenkast leverde wel meer honing op, maar onvoldoende kopers. En dus stopte ir. Roel Reintsema na ruim een jaar met zijn spin-off bedrijf. Zonder spijt: 'Natuurlijk verlies je al je geld, dat is wel even slikken. Maar ik kreeg heel gemakkelijk een nieuwe baan.'
Reintsema's bedrijf begon met het schrijven van een ondernemersplan voor de `uitvinder' van een bijenkast, die 80 procent meer honing opbracht. Dat gebeurde nog tijdens zijn bedrijfskundestudie aan de UT, in 1984. Het klikte goed met de produktontwikkelaar en ze besloten samen een bedrijf te starten. `We hebben het wel over TOP gehad, maar dat betekende dat we ook onderzoek moesten doen en op de UT aanwezig zijn. Het ging bij ons om investeringen van een kleine miljoen, dus dan maakt zo'n TOP-lening van dertig mille ook niet veel meer uit'.
Reintsema: 'De start was veelbelovend, maar het liep fout op de aantallen. We verkochten er honderden in plaats van duizenden. Daar konden we niet van bestaan. Een misser in ons marktonderzoek. We dachten dat het produkt zo revolutionair was, dat we daarmee de hele markt zouden bestrijken.'