De belangen van de hele gemeente Enschede bij een uitbreiding van het bedrijvenpark zijn zo groot, dat Bemelmans stellig verwacht dat de rechter de twee nog lopende bezwaren tegen de plannen afwijst. 'Nog meer uitstel brengt een miljoenensubsidie van de Europese Unie in gevaar. Krijgt de gemeente dat geld niet dan staan alle plannen op losse schroeven. Ik verwacht een positieve uitspraak voor ons, maar het blijft nog even spannend'.
Is de knoop doorgehakt dan kunnen aannemers onmiddellijk beginnen. Deze week vond de aanbesteding plaats: het aanleggen van de infrastructuur staat bovenaan het lijstje. In het verlengde van de Bosweg komt de centrale as door het nieuwe deel van het bedrijvenpark te liggen. Na vijfhonderd meter mondt die uit in een soort rotonde, waaraan het nieuwe NS-station te vinden zal zijn. Er is ruimte voor een beperkt busstation, terwijl vlak achter het station het nieuwe FC Twente-stadion zal verrijzen.
Niet eens
Over dat stadion zijn de partijen het nog niet eens. FC Twente heeft grootse plannen, maar de financiering is nog niet rond. Op dit moment vinden gesprekken plaats met de gemeente Enschede, maar ook die lijkt niet erg happig op het doneren van de ontbrekende zes miljoen gulden.
Die stadionplannen hebben al fikse vertraging opgelopen, maar volgens Bemelmans hoeft de rest van de te bouwen voorzieningen daar niet onder te lijden. Zo wordt de aanleg van een naast het stadion gelegen parkeerterrein gewoon gestart, terwijl ook de weg rond de nog te bouwen voetbaltempel er dit jaar komt.
Over een week of vier denkt Bemelmans te kunnen beginnen. Eind dit jaar zijn de voornaamste wegen en de tunnels onder het spoor klaar. Ook is dan de sanering van het stadionterrein afgerond. Daarna staat de bouw van station Drienerlo, zoals het zal gaan heten, op de agenda. In mei of juni 1996 kunnen treinreizigers er gebruik van gaan maken. Een groot parkeerterrein en royale fietsenstallingen zorgen voor meer comfort, ruimte en voorzieningen dan de stations in de binnensteden van Hengelo en Enschede kunnen bieden.
Intercities
De Nederlandse Spoorwegen zijn op dit moment nog druk aan het inventariseren welke treinen er zullen stoppen. Wat de gemeente Enschede betreft zijn dat zowel de stoptreinen als de intercities. De perrons zullen er lang genoeg voor zijn. 'Zo'n station maakt het Business & Sciencepark aantrekkelijk voor bedrijven en is daarmee belangrijk voor de gemeente', aldus Bemelmans.
De perrons liggen op een verhoging. Via een tunnel kunnen het stadion en de parkeergelegenheid bereikt worden. Het stationsgebouw, waar het publiek ondermeer de kaartjes kan kopen, heeft de vorm van een soort feestmuts en is op alle niveaus te betreden. Een waterpartij, kantoorgebouwen, het FC Twente-stadion op de achtergrond en de waaiervormige rotonde completeren het aanzien van het nieuwe station.
'Wat je ziet is simpel', vindt Bemelmans. 'Maar er zit heel veel werk in. Er zijn veel niveauverschillen, er is een enorme hoeveelheid bekabeling die verplaatst moet worden, er moeten tunnels gebouwd worden en bovendien mag je hettreinverkeer niet storen'. Dat treinverkeer zal de komende maanden toch twee keer last krijgen van de operatie. In het weekeinde van 15 en 16 juli is het de bedoeling de eerste tunnel aan te leggen. In augustus is er dan opnieuw een weekeinde geen treinverkeer mogelijk naar Enschede omdat de tweede tunnel aangelegd wordt.
Kruising
Rond de zomer van 1996 is, behalve het station, ook de aanpassing van de Hengelosestraat klaar. Een grote kruising met stoplichten verbindt de as van het nieuwe deel van het Business & Science Park met de Bosweg en de Hengelosestraat. De parallelweg langs het UT-terrein zal daarmee een belangrijker functie krijgen. De grote kruising creëert in wezen een tweede hoofdingang voor het universiteitsterrein. De huidige hoofdingang mondt tegen die tijd uit op een rotonde. 'De verkeerssituatie voor de entree van de universiteit is nu zeer onlogisch. Door een verkeersplein aan te leggen wordt de situatie er een stuk veiliger'.
Op de tekeningen is naast het toekomstige oefenveld van FC Twente een verkeerstuin getekend. Mogelijk komt daar 'Enschede in het klein', waar kinderen in skeltertjes kennis kunnen maken met de verkeersregels. 'Maar daar is nog geen knoop over doorgehakt', aldus Bemelmans. De rest komt er wat hem betreft en hij weet zeker dat heel wat mensen bij de gemeente de komende weken duimend doorbrengen. 'Zodra de rechter groen licht geeft, beginnen we'. Die slag om de arm moet Bemelmans nog even houden.
losse koppen voor de tekeningUNIVERSITEIT TWENTE
BOSWEG
PARALLELWEG
ENTREE UT
Een overzichtstekening van het nieuwe deel van het Business & Sciencepark. De centrale as loopt langs de Broeierd richting station en stadion. Daar is nog een oefenveld en de mogelijke verkeerstuin te vinden evenals een royaal parkeergebied. Aan de waaier waarop de as uitloopt zijn kantoren, het stationsplein, een bescheiden busstation en een waterpartij te vinden.
Een tekening van het stationsplein. Op de achtergrond het voetbalstadion, de trein rijdt op een verhoogd perron, de kaartjes kunnen in de 'feestmuts' gekocht worden. Het verlaagde fiets- en voetgangersgebied leidt naar het stadion. Kantoren en een grote vijver completeren het plein.