Professor Cal W. Downs gaf dinsdag 7 mei een lezing voor een aantal geïnteresseerde TCW studenten en docenten. De Amerikaan sprak ruim een uur over zijn vakgebied, de communicatie-audit. De twee TCW-docenten die voor de uitnodiging zorgden, kenden Downs nog als voorzitter van de audits-werkgroep van de International Communication Association en van andere conferenties. Downs is een aantal dagen te gast op de UT om enkele colleges te geven en om samen met onderzoekers van de UT enig onderzoek te verrichten.
De zeer Amerikaanse, en dus op het bedrijfsleven gerichte, 59 jaar oude professor is een goed voorbeeld van de 'vermenging' van bedrijfsleven en wetenschap. Twee dagen per week geeft hij college op Kansas University, de rest van zijn tijd besteedt hij aan het doorlichten van bedrijven op communicatiegebied. Samen met enkele collega's heeft hij een zeer uitgebreid en door de jaren heen verbeterde communication audit ontwikkeld. Dit is een soort test waarmee door middel van interviews, enquêtes en focus groups het interne communicatiestelsel van een organisatie beoordeeld en verbeterd kan worden.
Voor een publiek van ongeveer 25 studenten gaf Downs eerst een korte inleiding op dit vakgebied, waarbij hij uitlegde dat zijn werk als wetenschapper en als consultant elkaar heel goed aanvullen. Hij benadrukte verder dat niet alleen voor comunicatiewetenschappers, maar voor ieder ander goede communicatieve vaardigheden onmisbaar zijn. De professor zelf geeft al meer dan dertig jaar colleges op verscheidene universiteiten en staat model voor communicatie. Makkelijk pratend wist hij de toehoorders te boeien met vele voorbeelden van onderzoek bij uiteenlopende organisaties.
Eén van de voornaamste verschillen tussen de audit die hij ontwikkelde, en andere audits, is het feit dat zijn audit per organisatie kan verschillen, en dat niet zomaar een oplossing wordt gekozen omdat die net op dat moment in de mode is. Per bedrijf wordt de juiste strategie bepaald, er is dus geen standaardoplossing aanwezig. Downs, letterlijk: 'Een tijdje was open communicatie voor een bedrijf zeer in de mode, zonder dat iemand echt wist waarom. Hetzelfde gebeurde met open huwelijken, en iedereen kan zien hoe het daarmee is afgelopen!'
Cal Downs