Een medium maakt niets; het geeft alleen maar door. Meer media kunnen alleen maar meer doorgeven wanneer er inderdaad ook meer door te geven valt. En daar wringt hem de schoen. Feitelijk is er nauwelijks voldoende interessant materiaal om er twee Nederlandse zenders mee te vullen. Dus als er dan eindelijk een keer wat te melden op komst lijkt - zoals in een sporthal in Deventer - dan zie je de vissersboten massaal achter dat nog ondermaatse visje aanjagen. Ieder half uur mag de verslaggever vertellen dat er nog geen nieuws is, met op de achtergrond een kluwen van verslaggevers die op hetzelfde moment op een ander net hetzelfde vertellen. Meer zenders hebben voor een groter aanbod van 'geen nieuws' gezorgd, en zelfs dat aanbod is niet groot genoeg.
Dagelijks worden zeven Nederlandse kanalen gevuld met te weinig materiaal. Om aan een continu testbeeld te ontkomen wordt de loze ruimte overwegend ingevuld met herhalingen. Daar tussendoor worden dan de eindeloze reclameboodschappen de kabel op gestuurd. Voor koffie en wasmiddelen, maar ook, en dat steeds meer, voor de zendgemachtigde zelf. Als een postbode die elke dag een stapel brieven bezorgt waarin hij schrijft dat hij morgen een stapel brieven zal bezorgen, zo schotelen de kanalen ons voortdurend voor wat ze ons zullen gaan voorschotelen. Ook bij Nova kunnen ze inmiddels al niet meer aan het tweede onderwerp beginnen zonder eerst nog even te melden wat het derde onderwerp zal zijn. Draai de volgorde dan om, als het echt niet wachten kan!
Televisie in Nederland. Tienmaal uitzenden wat je gaat uitzenden en als het dan uitgezonden is dan beginnen de herhalingen. Of dan mag een bekende Nederlander komen vertellen wat hij allemaal niet gezien heeft. Mijn vergelijking met een vissersvloot gaat wat dat betreft niet op. De zenders zijn wel vissers, maar niet commercieel. Het zijn sportvissers. Ze gooien de spaarzame vangsten voortdurend terug, om ze met een geperforeerde bovenlip maar vaak genoeg opnieuw boven water te kunnen halen. Da's leuk tijdverdrijf voor de visser, maar de consument thuis kan er de maag niet mee vullen.