Leraarschap bevalt goed

| Redactie

'Het leraarschap lijkt een rotbaan: vrij zwaar werk, het verdient niet veel en het heeft niet meer de status van vroeger. Als je leerlingen vraagt wie het onderwijs in wil, steekt ook niemand zijn hand op', zegt Annette de Boer-Arts (30), sinds 1991 docent natuurkunde aan het Ichtuscollege in Kampen, een christelijke fusieschool. Maar het is leuk werk, vindt ze. 'Als bèta-docent heb je bovendien zo een baan. En parttime werken kan makkelijk - heel praktisch als je kinderen overweegt.'

Eigenlijk had Annette de Boer naar de sportacademie gewild. Ze slaagde voor de toelatingstest, maar bedacht zich vanwege het beroerde arbeidsmarktperspectief. Het werd TN: leuk en niet te abstract. 'Ik las een verhaal over biomedisch onderzoek aan de UT en was meteen verkocht', aldus de Kamper docente. Tijdens de studie had ze de meeste aandacht voor haar werk voor de Sportraad en turnclub Linea Recta. 'Zesjes halen vond ik wel genoeg. Ik ben niet zo ambitieus.' Ze studeerde af bij Biofysische Techniek; daarvoor deed ze metingen aan kankercellen in bloed. 'Dat was tenminste concreet. Van veel ander onderzoek zag ik het praktisch nut niet in', zegt ze.

Het onderwijs als werkveld kwam pas later in beeld. Na haar afstuderen verhuisde De Boer-Arts terug naar haar geboorteplaats Marknesse, waar haar vriend (inmiddels man) een baan had. Zij niet. 'Ik verveelde me dood. Toen ben ik met de tweedefase lerarenopleiding TN begonnen.' Ze waren dat jaar met drie aankomend leraren. 'Drie van de zes vrouwen uit mijn jaar!.'

Annette vindt het jammer dat zoveel TN-vrouwen in het onderwijs terechtkomen. Toch heeft dat ook goede kanten: 'Die voorbeeldfunctie van vrouwelijke docenten exacte vakken wèrkt: het leidt ertoe dat meer meisjes voor een exacte of technische studie kiezen.' Ze vindt echter ook weer niet dat je meisjes koste wat kost de technische en exacte hoek moet opduwen. 'Als ze het niet willen of kunnen, moeten ze het gewoon niet doen. Die campagne Kies exact! vond ik daarom overdreven.' De Boer zelf hoefde niet geprest: ze komt uit een boerengezin met vier dochters, die allemaal een 'harde studie' hebben gedaan: TN, HTS, wiskunde en econometrie.

Sloot de studie aan bij het werk? 'Nou, met techniek heb ik me tijdens de studie te weinig beziggehouden', bekent ze. 'Ik heb niet het technisch inzicht om te zien of de wilde ideeën van leerlingen haalbaar zijn.'


Annette de Boer-Arts

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.