Censuur
Klachtenlijn
Krijgen studenten eens de kans te zeggen wat ze van onderwijs vinden, blijkt dat in Leiden toch niet zo'n heel goed idee. Daar mogen de studenten een heel etmaal bellen naar een uitgebreide telefoondesk met suggesties en klachten. En er moet nog iets mee gedaan worden ook. Het College van Bestuur verplicht zich de tien meest genoemde klachten op te lossen door dwingende afspraken met de betreffende faculteiten te maken. Dat voorstel presenteerde rector L. Leertouwer vorige week in de Leidse Studentenraad. Die zijn er echter volgens Mare helemaal niet zo blij mee en vinden dat er eerst een goede voorlichtingscampagne moet komen en Karlijn Hillen, studentbestuurslid van de faculteit Letter vraagt zich sowieso af 'hoeveel mensen er zullen bellen'. Daarnaast maken de studenten zich zorgen of kleine faculteiten en vakgroepen wel tot hun recht zullen komen. 'Wanneer de meeste stemmen tellen, zullen alle klachten gaan over de faculteit rechten', voorspelt een natuurkunde student.
Reorganisatie Bureau
Het huidige Bureau van de Universiteit van de TUE heeft zijn langste tijd gehad. In plaats daarvan komt een aantal kleine stafdiensten, die rechtstreeks onder het College van bestuur vallen. Er zullen ook op zijn minst twee facilitaire diensten komen, die zich onder andere met huisvesting zullen bezighouden. Reden voor de reorganisatie is omdat Bureau te groot is. Cursor sprak met Harrie Roumen, de secretaris van de universiteit. 'Bovendien willen we nu nog meer letten op de kosten en kwaliteit van de dienstverlening.' Medewerkers en overige beheerseenheden mogen in februari hun mening geven over de plannen.
Aansluiting
Studieproblemen van beginnende studenten zijn maar ten dele het gevolg van de hoge eisen die het universitaire onderwijs stelt. Het komt vaak voor dat studenten juist te weinig worden uitgedaagd. Het U-Blad (Utrecht) behandelt een studie van twee onderzoekers van het IVLOS. Conclusie van de studie naar de aansluiting tussen VWO en WO is dat docenten en studenten vaak volstrekt langs elkaar heen fietsen. De kern van het probleem is dat studenten zowel overvraagd als ondervraagd worden. Zodra zij op de universiteit komen worden zij overrompeld met colleges die qua inhoud en opbouwsterk afwijken van de lessen op school. Ze hebben geen ervaring met een 'lezing' als leerstof en ze hebben nooit geoefend met het onderscheid van hoofd- en bijzaken in zo'n betoog. Terwijl de docenten er vanuit gaan dat ze dat wel kunnen.
Onbekende U-raad
De U-raad is bijna volstrekt onbekend in Groningen meldt UK (Groningen). Bijna negentig procenten van de studenten weet niet wat de universiteitsraad doet. Ook is hun interesse voor het u-raadswerk minimaal. Een ruime meerderheid is zelfs niet bekend met het plan om de raad af te schaffen. Raadsvoorzitter G. Joosten is vreselijk verbaasd dat de studenten zo slecht op de hoogte zijn van het reilen en zeilen van de raad: 'Er wordt in de UK toch regelmatig over geschreven.'
Vooroordelen
Op de achterpagina van Ad Valvas (Vrije Universiteit) de derde aflevering uit de serie 'De Hospita'. Sfeertekeningen uit het Amsterdamse private kamerverhuurcircuit. Behalve veelal goedbedoelde bemoeizucht komt er ook een stroom vooroordelen op je af. Van 'en met een Marokkaan in huis heb je ook zo de rest van zijn familie en vrienden over de vloer' in de eerste aflevering tot het verhaal van 'een mooie neger' in de krant van deze week, die de eerste maand huur liet zitten toen hij van de kamer besloot af te zien: 'Dat een neger dat doet, daar ben ik toen wel van geschrokken. Zo zijn ze niet allemaal, hè'.