1De regeling, die de naam 'Promotie' heeft gekregen, is bedoeld om de kennisoverdracht van de universiteiten naar het midden- en kleinbedrijf te bevorderen. Ritzen denkt dat bedrijven die hun produkten en diensten willen vernieuwen of eenvoudiger produktiemethoden willen ontwerpen, profijt kunnen trekken van de regeling.
In totaal komt er vier miljoen gulden voor de regeling beschikbaar. De Stichting Technische Wetenschappen voert de regeling uit; die beheert het geld en beoordeelt de aanvragen. Aanvragen moeten opgesteld worden door bedrijven en promotor samen. STW kan bedrijven ook helpen bij het vinden van een universitaire begeleider van het onderzoek.
'Promotie' vloeit voort uit de nota 'Kennis in beweging' van juni vorig jaar. In die nota, opgesteld door de ministeries van Onderwijs en Economische Zaken, wordt onder meer aandacht besteed aan de aansluiting tussen vraag naar en aanbod van wetenschappelijk onderzoek.
Er bestaan al regelingen die het aantrekkelijk moeten maken om onderzoekers aan het werk te zetten door bedrijven fiscale aftrekposten in het vooruitzicht te stellen. 'Promotie' is bedoeld als een aanvulling op deze regelingen. Die is nodig omdat het midden- en kleinbedrijf geen traditie van onderzoek heeft en dus extra gestimuleerd moet worden.
HOP/HO