'Begrijpelijk dat het zo ver kwam'

| Redactie

De commissarissen van Daimler-Benz lieten maandagmiddag de 'love-baby' van, inmiddels hoogste baas, Jürgen Schrempp genadeloos vallen. Want minister Hans Wijers van Economische Zaken weigerde de miljarden op tafel te leggen die de Duitsers vroegen. Universitair docent ir. Roel Schuring van Technische Bedrijfskunde, die veel contacten heeft binnen Fokker, vindt het 'begrijpelijk' dat het zover is gekomen.

'Van marketing heb ik geen verstand', laat hij daarop direct volgen, 'maar als je kijkt naar de produktie-organisatie moet je constateren dat Fokker niet op de goede weg zit. Er zijn binnen het bedrijf geen mechanismen die de organisatie helpen steeds goedkoper te werken. De procesverbetering in de organisatie komt niet op gang doordat de afdelingen veel te direct op zichzelf zijn gericht. Ze zijn de laatste jaren met de kaasschaaf-methode weliswaar sterk ingekrompen en soms zelfs samengevoegd, maar nog steeds blijft het zo dat de structuur niet is gericht op het verbeteren van het primaire proces. Iedere afdeling heeft zijn eigen ideeën over wat te doen.'

'Intern toeleverende bedrijven als Structurele Composieten in Ypenburg krijgen niet de gelegenheid om zich proces-gericht te organiseren, omdat zij in sterke mate gebruik moeten blijven maken van centrale stafdiensten. Andere branches, zoals de auto- en elektronische industrie, hebben geleerd om erg 'slank' en 'compact' te organiseren. De verbeteraars worden daar aangestuurd door de problemen in de lijn. Bovendien is de 'verantwoordelijkheden-structuur' daar zodanig vormgeven dat iedereen zich ook daadwerkelijk richt op het steeds slanker worden.'

'Ik constateerde vorige week in een gesprek met de leiding van het eindlijnenbedrijf bij Fokker opnieuw dat die geen besef heeft van hoe de problemen moeten worden aangepakt. Het is bekend dat toeleveranciers als Shorts en Rolls Royce grote veranderingen doormaken, maar zelf slaan ze die weg niet in.'

Aan de andere kant merkt hij op dat hem dit niet verbaast: 'De interne gerichtheid is bij Fokker erg groot. Bijna iedereen in de leiding heeft altijd gewerkt binnen Fokker, bloed van buiten ontbreekt.' Door gebrek aan ervaring buiten de eigen organisatie is het goed te begrijpen dat de huidige technische leiding niet in staat is om de gewenste proces-gerichte organisatie te ontwerpen, meent Schuring.

Desondanks had Fokker naar zijn mening behouden moeten blijven. Niet alleen is de vliegtuigindustrie voor Nederland een interessante technologische stimulator, hij zag nog wel degelijk perspectief: 'Bij Fokker is een enorm verbeteringspotentieel gemist. Je moet niet kijken naar hoe de organisatie nu is, maar hoe die eruit kan komen te zien. Daarvoor zou je zeer fors moeten reorganiseren in de top. Je moet daar mensen neerzetten uit de auto- en elektronica-industrie die ervaring hebben met het 'slank', procesgericht, inrichten van produktie-organisaties. Na drie tot vijf jaar heb je dan een organisatie die op een totaal ander kostenniveau werkt. Dan spreek je over tientallen procenten.'

Maar hij betreurt de ondergang van Fokker om meer dan één reden. 'Ik gebruik Fokker vaak als voorbeeld in mijn colleges. Nu moet ik naar nieuwe voorbeelden zoeken.'

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.