Studeren anno 1997 is studiepunten (SP's) scoren. Of doen studenten nog iets extra's met alle opgedane theoretische kennis? Michel Pasman, vierdejaars BedrijfsInformatieTechnologie (BIT) wel. Hij ontwerpt onder andere informatiesystemen.
Renate Spreij
'Veel mensen in het bedrijfsleven weten niets van informatiesystemen maar willen graag automatiseren,' vertelt Michel Pasman. De 23-jarige BIT-
student heeft een aantal nevenactiviteiten die in de lijn liggen van zijn studie. Het ontwerpen van een informatiesysteem voor een Twents oliebedrijf is er een van. 'Eigenlijk ben ik erin gesprongen', vertelt Michel, 'ik wist er niets vanaf. Zo'n bedrijf wil weten hoe zijn informatiestromen lopen. Ik had daar wel wat vakken over gehad, maar ervaring had ik nauwelijks.'
Samen met een medestudent begon Michel te ontwerpen, en dat werkte. 'Het is tof om met een systeem te komen en te kunnen zeggen: dit is het antwoord.'
Wat begon als een baantje ('puur voor het geld'), blijkt meer op te leveren dan een welkome aanvulling op de studiefinanciering. 'Je leert veel van dit werk. Gericht en duidelijk vragen stellen bijvoorbeeld, en denken op gebruikersniveau.'
In de BIT-studie is het ontwikkelen van een informatiesysteem een project dat van begin tot eind in fasen wordt doorlopen. 'Wat je op de UT leert, zie je terugkomen in het bedrijfsleven', vertelt Pasman. 'Je denkt sommige stappen te kunnen overslaan om tijd en geld te besparen. Zo werkt het niet'.
De tijd die de student aan zijn bijbaantje besteedt, varieert per fase. In de beginfase is hij het drukst: het kost zo'n tien uur per week. Naarmate het project vordert, is er minder tijd mee gemoeid. Nu, na een half jaar, is Pasman het eerste project aan het afronden.
Naast het ontwerpen van informatiesystemen maakte Michel ook internetpagina's voor respectievelijk een informatica-uitzendbureau en 'een centrale telefoondienst aanbieder'. En met succes: 'Dan zijn de sites af en sturen ze een lovend e-mailtje. Dat is erg leuk. Je krijgt waardering voor wat je gemaakt hebt.'
Wordt de student niet uitgebuit? Volgens Michel heb je dat zelf in de hand: 'Laatst was er eentje die wilde alles op het net; men moest z'n hele etalage als het ware per computer door kunnen lopen. Op zich kan dat wel, maar niet voor een klein bedrag. Als je dat zegt, is het snel einde verhaal.'
Samen tot een oplossing komen, daar gaat het volgens de student om. 'Pro-
blemen oplossen op IT-gebied, op zo'n manier dat je er allebei profijt van hebt, dat maakt het leuk.'
Bij het CIV kun je Michel Pasman ook aantreffen; hij staat regelmatig achter de helpdesk in de PC-zaal. 'Dat is gewoon leuk werk. Ik wil mensen helpen, maar ze moeten niet teveel voorgekauwd krijgen.'
Voor BIT-studenten liggen de banen en opdrachten voor het oprapen. Dat merkt Pasman regelmatig. Voor studievereniging Inter-Actief, waar hij bestuurslid is, legde hij een bedrijven data-base aan. 'Zelfs toen ik voor de vereniging naar een bedrijf belde, vroegen ze direct of ik daar kwam werken!'
Goed communiceren is volgens Michel belangrijk. Van een niet BIT-achtige activiteit, bijvoorbeeld twee weken superactivist zijn tijdens een introductie, leer je volgens hem goed samenwerken, leidinggeven en communiceren. Het beeld van een studentje dat voor vijf gulden per uur een programma van tienduizend gulden maakt, alleen communiceert via e-mail en enkel pizza'sbestelt, slaat dan ook helemaal nergens op. Vindt hij. Niet alleen het imago is een reden om actief te zijn. Iets naast je studie doen is gewoon slim. Er zijn veel mogelijkheden voor studenten, want de vraag naar IT-ers is erg groot. Er liggen bij bedrijven veel opdrachten op uitvoering te wachten. Als student kun je, volgens de BIT-ter, goed bijverdienen, mits je zelf bereid bent om te leren. 'Financieel is het heel goed te doen', vertelt Pasman. Je leert gigantisch veel en het is gewoon leuk want je werkt met 'echte' mensen. Ik bedoel: de mensen zijn ervan afhankelijk dat jouw produkt goed werkt. Dat is toch anders dan een opdracht doen voor je studiepunten.'
Michel Pasman toont een print van zijn informatiesysteem
![]()