Vermaard doelpunt binnen een mum van tijd in beeld

| Redactie

Uren zoeken naar een mooie goal van Marco van Basten of Pierre van Hooydonk hoeven Studio Sportmedewerkers binnenkort niet meer. Met het Advanced Multimedia Information Retrievel model (ADMIRE) kunnen zij binnen een paar minuten het gewenste filmmateriaal op hun computerscherm bekijken. Ir. Daan Veldhausz bedacht een methode om digitaal opgeslagen informatie in een oogwenk terug te zoeken. Afgelopen vrijdag promoveerde hij binnen het Telematica-instituut op de ontwikkeling van het nieuwe zoeksysteem ADMIRE.

Voor sportredacteuren blijft het videokijken binnenkort achterwege, want met een simpele zoekactie hebben ze wat ze willen: mooie beelden van goals van voetbalhelden op het scherm. De beroemde stift van Johan Cruijff, of het onmogelijk Van Basten-doelpunt in de EK-finale tien jaar geleden, tegen de Russen. Met ADMIRE zijn alle spelmomenten razendsnel terug te halen. Ook artsen kunnen gebruik maken van ADMIRE maken, vooral als ze beelden van reeds uitgevoerde operaties willen bekijken. Zeker als het een spoedgeval betreft, moeten de artsen het filmmateriaal binnen luttele seconden op het scherm kunnen bekijken. Pas dan kunnen ze gefundeerd besluiten om wel of niet te opereren.

Beelden met trefwoorden ophalen, vraagt wel om een goede definitie van kenmerken. Naast eenvoudige informatie zoals titel, producer, attributen en dergelijke heeft de nieuwe techniek een veel minder voorspelbaar karakter dan een tekstdocument. 'De juiste labels eraan hangen, daar gaat het om', volgens promovendus Veldhausz.

Hij ontwierp een raamwerk waarin informatieobjecten op verschillende niveaus worden gerangschikt en op diverse manier worden gekarakteriseerd. Al deze eigenschappen ordende Veldhausz in drie lagen: die van data, feature en concept. Zo ontstond een meerdimensionale zoekruimte.

Veldhausz liet het niet bij een eenvoudig zoeksysteem voor beelden alleen. Het model bouwde hij uit met een kosteneffectieve zoekstrategie. 'Nu zijn de meeste gegevens op Internet nog gratis op te halen, maar in de toekomst zullen de aanbieders steeds vaker een vergoeding gaan vragen. De meeste informatie is nu nog eenvoudig en in tekst vorm gegoten. Maar straks zal veel meer in beeld, geluid en zelfs film worden aangeboden', vertelt de onderzoeker. 'Daar zal de consument voor moeten betalen.'

De huidige zoeksystemen, zoals Altavista en Yahoo, zijn daar nog niet op berekend, ADMIRE wel. Om de kosten binnen de perken te houden, kan de gebruiker een maximaal bedrag meegeven. Daarnaast kan de maximale zoektijd ingevuld worden. Veldhausz baseerde zijn strategie op de bekende Beslissingstheorie.

Het systeem is inmiddels in praktijk beproefd. KPN Research en Revalidatiecentrum Het Roessingh testten het model in de praktijk. KPN gebruikte de videodienst voor het ontsluiten van televisieverslagen van voetbalwedstrijden. Het Roessingh werkte met een multimedia database voor klinisch onderzoek van patiënten met loopstoornissen. En met succes, want uit de testresulaten blijkt dat het ADMIRE-raamwerk geschikt is voor gebruik en ontwerp van complexe multimedia-applicaties.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.