Ruim 34.000 gulden haalden de studenten vorig jaar op voor de bouw van waterputten in Zimbabwe. Dit jaar gaat de opbrengst van de tijdelijke horecagelegenheid naar een gezondheidszorgproject van World Vision in India. Ruim tweehonderd studenten en een aantal professionele koks zetten zich in om het restaurant volwaardig te laten draaien. De touwtjes zijn in handen van een zeskoppig Happietaria Management Team, allemaal UT-studenten 'De kosten houden we zo laag mogelijk, maar er zijn professionele koks'. TN-student Robert Kollaard is restaurantmanager en hoofd non-food van het HMT Enschede. 'Het project 'Happietaria' sprak mij vorig jaar erg aan. Ik ben praktisch ingesteld. Zo'n Happietaria maakt het mogelijk om mijn geloof handen en voeten te geven. Je gaat als vrijwilliger aan de slag en brengt geld bij elkaar voor een goed doel. Dit jaar gaat het geld gaat naar 23 dorpjes in het Indiase Miraj-gebied.' De opbrengst wordt besteed aan medische voorzieningen zoals mobiele klinieken, medicijnen, latrines en aan voorlichtingsactiviteiten rond hygiëne, voeding en aids. 'Het is ook een stukje bewustwording waar we ons voor inzetten,' zegt Anne Marie Mak, TO-studente. 'Op een creatieve en ludieke manier mensen bewust maken van de oneerlijke verdeling in de wereld.'
'Mensen zijn vaak zo druk met andere dingen,' zegt Martijn Mes. De TW-student is PR-man. Legt uit: 'Geld geven is makkelijk. In een Happietaria ben je als gast actief. Ik bedoel: aan de ene kant geef je geld en aan de andere kant eet je lekker. Dat is een stukje bewustwording. Je zet je in voor de armoedeproblematiek.'
Werken voor een Happietaria levert geld voor het goede doel en ervaring op. 'Ik wilde me naast mijn studie inzetten voor iets anders,' zegt Gerard Willering, penningmeester en juridisch coördinator. Maar ervaring is geen hoofdmotivatie voor de teamleden. 'Mijn CV heb ik al genoeg opgekrikt,' vindt Robert. 'Ik wil nu eens niet actief zijn voor mijn eigen ontwikkeling, voor mezelf, maar voor degene die verweg van dag tot dag leeft en waarvoor elke dag brood op de plank het belangrijkste is.'
Hij vervolgt: 'Je neemt het natuurlijk wel mee, die nieuwe ervaring. Je leert een restaurant managen, een stukje leiding geven. Maar zo kan ik iets doen voor een ander. Dat spreekt mij aan.' Het motiveren van mensen. Dat is wat Martijn vooral leert. 'Groepen leren coördineren'. Henri zegt: 'Het sociale aspect. Dat vond ik altijd onbelangrijk, maar dat blijkt heel belangrijk te zijn. Dat geldt voor samenwerken in dit managementteam, maar ook voor de contacten die ik had voordat ik aan de Happietaria begon. Die contacten moet je goed houden. Huisgenoten vertikken het anders om telefoonberichtjes door te geven. Dan wil men een persoonlijke secretaresse voor je aanstellen.'
De organisatie van een Happietaria vergt veel tijd. 'Commissies zijn moeilijk vol te krijgen,' zeggen de teamleden. 'Het is lastig om te overzien hoeveel tijd een bepaalde klus gaat kosten. En als je in het managementteam wilt, zet je je hele studie ervoor opzij.' Er loopt een aanvraag voor afstudeersteun, maar daar hebben de studenten nog geen bericht van teruggekregen, vertellen ze.
Zaterdag 28 November is de officiële opening van het restaurant. Is men er klaar voor? Anne Marie: 'Er moet nog een boel gebeuren. We zijn hard aan deslag. Maar het wordt mooi.'