Eenvoud is de kracht van 'n object

| Redactie

Elke avond van elk trimester wordt er wel gehouwd, gedrukt, gelast, geschilderd, gezongen of gedanst in een van de cursusruimten van de Vrijhof. Het cursusaanbod van het Cultureel Centrum is groot, en elk trimester weer zijn de meeste cursussen vol. De komende weken is het werk van een aantal cursisten te zien in de expositieruimte van de Vrijhof en over een week komt de Vrijhofkrant met het aanbod van volgend jaar uit. Een gesprek met Henk Maassen, docent Creatief lassen, en Christiaan Slots, deelnemer aan meerdere cursussen.

Christiaan Slots, medewerker bij Informatica, heeft de smaak van de Vrijhof-cursussen te pakken gekregen. Na een cursus schilderen in het eerste trimester, heeft hij in zowel het tweede als derde trimester de cursus van Maassen gevolgd. 'Het is heerlijk om na een dag achter de boeken of de computer iets met je handen te doen, creatief bezig zijn en proberen iets moois te maken', zo verwoordt Slots zijn enthousiasme voor de cursussen. Bij de cursus schilderen werd er elke avond aan een nieuwe opdracht begonnen, terwijl bij de cursus lassen sprake was van een doorlopend project. 'Bij de lascursus was van alles mogelijk. Het gaat om veel meer dan alleen maar lassen.' Voor het cd-rek dat Slots ontwierp en ook op de tentoonstelling in de Vrijhof te zien is, gebruikte hij plaatstaal, ijzeren buizen en hout. Het resultaat mag er zijn: het cd-rek is ook zonder zijn functie een mooi, artistiek object. Of Slots volgend jaar weer een cursus lassen gaat doen weet hij nog niet. Maar anders in ieder geval een andere cursus.

Docent Henk Maassen geeft de cursus Creatief lassen al jaren. Maar niet bepaald met de armen over elkaar. Maassen geniet ervan de cursisten in hun werk te zien groeien. 'Het is zo verbazingwekkend wat er elke keer weer tevoorschijn komt. In het begin heeft vrijwel niemand een beeld van wat hij of zij precies wil maken. Of ze hebben weleen idee, maar weten absoluut niet hoe ze het zouden kunnen realiseren. In de cursus gaan we eerst een ontwerp, een tekening maken, waarbij financiële en technische haalbaarheid de enige criteria zijn.' Hoewel creativiteit of kunstzinnigheid geen criteria zijn, probeert Maassen de cursisten wel in die richting te sturen. 'Het is erg onwaarschijnlijk om in het bestek van de cursus een echt kunstwerk te maken. Maar er kunnen wel degelijk kunstzinnige kanten aan een object zitten, ook als het gebruiksvoorwerpen zijn. Bij de meeste cursisten zie je ook dat ze zich steeds meer bewust worden van die kunstzinnige aspecten, waardoor de cursus veel meer wordt dan wat in elkaar knutselen.'

Maassen ziet zijn werk als cursusleider als een samenspel met de cursist. 'In het begin moeten we samen wat krabbels op papier ontcijferen om er een verantwoord ontwerp van te maken. Later wijs ik op mogelijkheden, maar de cursist bepaalt uiteindelijk zelf. Zo had ik een keer een cursist die een stoel maakte, waarvan ik het veel beter en mooier vond als hij maar één leuning zou hebben. Ik kon hoog en laag springen, maar de cursist vond dat een stoel twee leuningen moest hebben. Basta. Af en toe moet ik flink vechten tegen standaard-ideeën.

Eenvoud is de kracht van een object, vindt Maassen. Wat dat betreft is het werk dat nu tentoongesteld is geslaagd te noemen. Eenvoudige, maar toch krachtige, serene objecten zijn er tijdens de cursus vervaardigd. Een ding mist Maassen eigenlijk tijdens de cursus: tijd. 'Er gaat zoveel tijd zitten in het ontwerpen en het verzamelen van materiaal, dat de uiteindelijke afwerking er soms bij in schiet. Maar dat moeten de cursisten dan maar thuis doen.'

Van alle cursisten vraagt Maassen om een foto als ze klaar zijn met hun werk. 'Als ik dan een foto krijg van een tijdens de cursus gemaakt object dat nu prominent in de kamer staat, besef ik hoe ontzettend bevredigend dit werk is.'

Jan Willem van Poortvliet

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.