Want ik heb de Duitse cijfers niet bij de hand, maar ik weet zeker dat de kans dat je in Nederland om het leven komt door vliegende vlektyphus, in een auto zonder remmen, of in een confrontatie met een pantservoertuig nog vele malen kleiner is dan dat dit gebeurt door een treinongeval. Maar dat impliceert niet dat de vliegende vlektyphus of auto's zonder remmen niet gevaarlijk zijn. Ze komen hier alleen niet zo veel voor. Hadden alle reizigers die ooit de trein kozen in plaats daarvan in een auto zonder remmen gezeten, dan waren er niet minder maar meer slachtoffers gevallen.
In Kosovo heb je geen hogesnelheidstrein. Niemand die daar dus in overlijdt. Talrijk daarentegen zijn er de slachtoffers in confrontaties met pantservoertuigen. Toch hebben we het hier over hetzelfde 'veilige' pantservoertuig als in Nederland. (Overigens is hieromtrent sprake van een misverstand. Nadat de Duitsers al onze fietsen hadden gestolen, hebben we het verschil tussen mijn en dijn met een voor buitenlanders begrijpelijke kleurencodering aangegeven. Gekleurde fietsen moet je laten staan; witte fietsen zijn voor algemeen gebruik. De Serviërs dachten dat deze regel gold voor al onze voertuigen, dus ook voor onze witte pantserwagens. We kunnen ze dit niet euvel duiden.)
Wil je iets zinnigs zeggen over de veiligheid van vervoermiddelen, dan moet je het dodencijfer afzetten tegen het aantal reizigerskilometers. Maar voor de reiziger is ook dit gegeven niet relevant. Want het maakt natuurlijk nogal wat uit wie er het loodje legt. Bij ongevallen met voetgangers, fietsen, zeilboten en vliegtuigen zijn dat altijd de reizigers zelf. Betreffende reizigers kiezen welbewust voor de slachtofferrol. Op zich een bijzonder sociale keuze.
De trein daarentegen doodt bij voorkeur alleen de (suïcidale) buitenstaander die zich op zijn baan waagt - meest op overwegen. Het enige risico dat je daarbij als treinreiziger loopt is dat je een half uurtje later op je bestemming komt, omdat eerst de restjes mensenvlees van de biels geschraapt moeten worden. (De ramp in Duitsland is op deze regel een tragische uitzondering.) Wie de statistiek goed gebruikt zal dan ook weinig moeite hebben om aan te tonen dat het in de trein inderdaad bijzonder veilig reizen is. Bijna net zo veilig als in een pantservoertuig in Kosovo.