'Geef mij maar gewoon twee pils'

| Redactie

'Speciaal bier voor vrouwen? Wat een onzin. Dat is toch niet van deze tijd!', vindt Emmy Woerden, TCW-studente. Grolsch/Gulpener maakt zich niet populair met het aanprijzen van haar nieuwe specialiteit Brunette, het bier speciaal voor vrouwen. Marieke de Jong, PR-medewerkster van Grolsch, verwacht met het zoete gerstennat eindelijk vrouwen aan het bier te krijgen. 'Dames houden van zoet. Zij vinden pils te bitter en te zwaar. Stelt u zich eens voor wanneer vrouwen slechts de helft drinken van wat mannen doen, dan explodeert de biermarkt.'

Bier heeft van oudsher het imago van een mannendrank. Net zoals zoete likeurtjes en bessenjenever juist meer als vrouwendrankjes worden gezien. 'Dat Grolsch een nieuw type smaak op de markt brengt die meer bij vrouwen aansluit, is te waarderen. Waarom ze zich nu zo expliciet op vrouwen richten, begrijp ik niet,' vraagt Helma Vlas zich af. De emancipatiefunctionaris op de UT vindt dat de nieuwe drank het beeld uitdraagt dat bier stoer is en dus voor mannen. Vrouwen zijn niet stoer en kunnen niet tegen alcohol. Laat hen maar een softere variant drinken. Het lijkt een wat opgedrongen keuze voor vrouwen en is daarom onaantrekkelijk, zo stelt ze. 'Nog afgezien van de naam, Brunette, die de nodige associaties oproept, spreekt het volgens mij niet aan. Ga maar eens als vrouw aan de bar staan , en vraag of ze Brunette hebben, dan kies je toch liever voor 'twee pils graag.' Haar collega's reageren van 'belachelijk', 'ze doen maar' tot 'waarom niet'. Een eenduidig oordeel is er bij emancipatiezaken niet.

Biercafé De Geus schenkt het nieuwe bier niet. 'Niemand heeft er nog naar gevraagd en van Grolsch hebben we niks gehoord. Daarnaast vinden we het absolute onzin om speciaal vrouwenbier op de tap te hebben. Grolsch let niet goed op. Het gros van de vrouwen drinkt hier gewoon een pilsje,' aldus de bedrijfsleider.

Arjen Bouwmeester, CT&M-student, moet er om lachen. 'Vrouwenbier. Ja, vrouwen zijn nu eenmaal het zwakkere geslacht. Echt bier kunnen ze niet aan.' Zijn studiegenote reageert fel. 'Pas maar op. Jij krijgt het binnenkort op je verjaardag. Ik drink altijd pils en ik vind het hartstikke lekker. Ik houd niet eens van zoet. Biermerken moeten hun campagnes wat meer op vrouwen richten in plaats van zo'n stom vrouwenbiertje op de markt te brengen. Denk maar niet dat ik het ga drinken.' Bouwmeester: 'Ik wil het best eens proeven. Gewoon uit nieuwsgierigheid. Verder vind ik het onzin. Betuttelend zelfs.'

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.