In Groningen werken hbo en universiteit het meest vernieuwend samen. Dat vindt de jury van de Hoger-Onderwijsprijs. Groningse tandheelkundigen en
mondhygiënisten krijgen daarom de vier ton die bij de prijs hoort.
Tandheelkunde-studenten aan de Rijksuniversiteit Groningen en aspirant-mondhygiënisten aan de Hanzehogeschool lopen in Groningen samen college. Traditionele colleges zijn dat niet, want het onderwijs is `patiënt-
gestuurd'.
In de praktijk betekent dat dat studenten de week beginnen met een probleem, dat zij vervolgens in groepen met hbo- en wo- studenten uitwerken. Zo willen de opleidingen bevorderen dat tandartsen in hun toekomstige praktijk veel meer dan nu samenwerken met mondhygiënisten.
De jury van de Hoger-Onderwijsprijs vond dit de 'meest ontwikkelde en vernieuwende vorm van integratie' die haar onder ogen was gekomen. 'Een plus één is in dit project echt drie', oordeelt zij.
Het geld van de prijs is afkomstig van minister Ritzen. Die wil wel samenwerking tussen hbo en wo bevorderen, maar vindt niet dat de scheiding tussen de twee sectoren vervaagt. Dat had hij eerder al gezegd toen de Universiteit van Amsterdam en de Hogeschool van Amsterdam aankondigden te willen samenwerken en zelfs fuseren.
Bij de de uitreiking van de prijs, vorige week, herhaalde hij zijn standpunt nog eens. Met de keus van de jury kon hij tevreden zijn. De jury stelde zelf al dat in Groningen 'het eigene van hbo en wo voorop blijft staan.'
Eerder had de jury vijf projecten voor de prijs genomineerd. Dat waren: een werktuigbouwkunde-project van de Technische Universiteit Eindhoven en de Hogeschool 's-Hertogenbosch; een project van de economie-faculteiten van de Vrije Universiteit en de Hogeschool Holland (de Amsterdamse Academie); `didactiek van de e-mail' van de Universiteit Twente en de Edith Stein-
pabo; en een project van de Universiteit van Amsterdam en de
Hogeschool Haarlem op het gebied van Nederlands als tweede
taal.