'Iets over het milieu en de verkiezingen? Dan moet je bij mijn collega Dave Huitema zijn. Die wil nog weleens verregaande politieke uitspraken doen', aldus een medewerker van het Centrum voor Schone Technologie en Milieubeleid. Dave zelf: 'Dat komt waarschijnlijk omdat ik tijdens het college milieubeleid dat ik geef iets over het derde Nationaal Milieubeleidsplan heb gezegd. De nota is zo dik als een telefoonboek maar bevat heel weinig concrete maatregelen. Het beschrijft alleen de opties waar een volgend kabinet uit kan kiezen: breng je de maximumsnelheid terug naar 100 kilometer per uur, dan reduceer je de uitstoot van NOx met 10 tot 20 procent. Lekker vrijblijvend dus.'
Typisch paars dus? Huitema: 'Als ik aan het paarse kabinet denk, dan denk ik aan werk, werk, werk en dan denk ik vooral aan Nederland distributieland. De aanleg van de Betuwelijn en de TGV, het zou allemaal goed zijn voor de economie, de werkgelegenheid én het milieu. Zelf de uitbreiding van Schiphol wordt verkocht als milieumaatregel. Terwijl je door het aanleggen van een vijfde baan alleen de geluidshinder verspréid.'
Huitema, die ook promotieonderzoek doet, vindt al het geld en al die politieke aandacht voor de infrastructuur een beetje kortzichtig. 'We moeten het hele idee van mobiliteit ter discussie stellen. We moeten niet meer investeren in het vervoeren van mensen of goederen maar in informatietechnologie en dienstverlening. Eigenlijk staat dat alleen duidelijk in het verkiezingsprogramma van GroenLinks. Ook het RIVM berekende dat de plannen van GroenLinks goed zijn voor het milieu. Ironisch genoeg levert het programma van Rosemüller ook nog de meeste banen op. De andere partijen roepen natuurlijk meteen dat het allemaal niet zo realistisch is. Omdat de ons omringende landen toch niet meedoen. Maar volgens mij is het meer een kwestie van durven. Wie nu de eerste stappen op weg naar een duurzame samenleving zet, heeft uiteindelijk het meeste voordeel.'
![]()