Over en sluiten

| Redactie

De campus is uit, internet is uit, FC-Twente is uit, zelf besturen is uit, mooie grote gazons zijn uit, kamergarantie is uit, eigenlijk is de hele Universiteit Twente uit. Zes-vwo'ers hebben geen al te positief beeld van de UT. Dat beeld leverde een bezoekje aan twee scholengemeenschappen op, overduidelijk zelfs.

Uiter dan uit

Een studie volg je omdat die leuk is. Een universiteit omdat je er kunt lachen. En met dingen die je leert moet je een eigen bedrijfje op kunnen zetten. Leuk, spelen en het liefst een beetje curieus, dat zoeken de jongeren van tegenwoordig op een universiteit.

Waarom ontbreekt het de UT aan dat alles? Heel simpel. Er zitten hier te veel bejaarden. Nou kan dat al gauw, want in de ogen van jongeren zijn alle mensen ouder dan vijfentwintig bejaard. Leuk om effe mee te babbelen. Maar verder niet om echt serieus te nemen ofzo. Mensen boven de vijfentwintig zijn namelijk een beetje zielig. Immers: ze gaan maar door met het vervuilen van het milieu, houden nooit op met vergaderen, voorzien lumineuze ideeën bij voorbaat van alle mogelijke bezwaren en zijn slecht in luisteren. Ze doen gewoon dom wat ze al jaren doen. Hoe je ook op ze inpraat. Wat je ook tegen ze zegt.

De Hunnies heten alle mensen die niet een beetje zijn zoals de jongeren zijn. En eigenlijk kun je maar één ding doen met plekken waar de Hunnies regeren. En dat is: negeren.

Te laat, te laat

Het hoeft niet meer. Major-minor. De Universiteit van Amsterdam begint in september met het concept en dus kan de UT het al niet meer als unique sellingpoint gebruiken. 'Het is maar hoe je het bekijkt', zegt beleidsmedewerker Goedegebuure. 'Krijgt het publiek alvast de gelegenheid aan het idee te wennen.' Maar is het idee van een unique sellingpoint niet juist dat het voor iedereen nieuw is? Alleen dan krijg je het beoogde effect: hé, leuk, nieuw, lijkt mij wel tof zeg, effe wat relaxte bijvakjes volgen.

En hoe zit het met de hoogleraren? Zij staan ook niet echt te springen van enthousiasme. Het is heel academisch om alle nieuwe ideeën eerst uitputtend van alle mogelijke bezwaren te voorzien. Dat hebben ze jaren geleden braaf van Popper overgenomen. Die vindt dat een theorie pas waar is als alle tegenbewijzen niet waar zijn. Zit wat in natuurlijk. Maar een onderwijsvernieuwing is geen wetenschappelijke theorie. Bovendien kun je onderwijsprogramma's altijd nog bijstellen, zonder dat de wetenschappelijke wereld je meteen tot op de grond toe afbrandt.

Bovendien moet het major-minorconcept inhoudelijk wel wat zijn. Voor Amerikaanse terminologie zijn jongeren hyper allergisch. Zes vwo'ers knappen onmiddellijk af als blijkt dat de mooie woorden niet veel meer voorstellen dan het aloude hoofdvak-bijvakconcept.

Kortom, heren beleidsmakers: voer major-minor per 1 september aanstaande in, zorg er voor dat het echt revolutionair is. Of bedenk iets nieuws.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.