Klagen bij Nationale Ombudsman helpt

| Redactie

De kwaliteit van USZO, de instantie die de uitkeringen in het onderwijs beheert, is verbeterd. Dat blijkt uit het jaarverslag over 1997 van de Nationale Ombudsman. Hij kreeg in vergelijking met vorig jaar nog niet de helft van het aantal klachten over de Groningse instantie. Studenten klaagden ook minder over de Informatie Beheer Groep. Maar wie klaagt, wordt vaak in het gelijk gesteld.

Het lijkt erop dat de werkdruk bij USZO 'tot meer aanvaardbare proporties' is teruggebracht, schrijft M. Oosting, de Nationale Ombudsman. Vorig jaar gaf minister Ritzen USZO een laatste kans, nadat hij eerder had gedreigd het contract op te zeggen wegens wanprestaties. Die boodschap heeft geholpen: het aantal klachten over USZO daalde gaandeweg 1997, terwijl de klachten ook minder ernstig waren.

Oosting ontving vorig jaar 21 klachten over USZO. In 1996 waren dat er nog 49. USZO kwam toen 45 maal halverwege Oostings onderzoek tegemoet aan de klagers. Vorig jaar ging de Groningse instantie zestien maal alsnog haastig aan de slag.

Over de Informatie Beheer Groep, die de beurzen aan studenten verstrekt, kreeg de Ombudsman 369 klachten binnen. Dat is bijna 10 procent minder dan het jaar daarvoor. Ook de IBG blijkt gevoelig voor optredens van Oosting: 162 klachten, vooral over de toekenning van een beurs of de inning van een studieschuld, werden tussentijds afgehandeld.

Verder werden veertien van de 45 studenten, die meenden dat zij een te hoge boete kregen wegens het te laat inleveren van hun OV-kaart, in het gelijk gesteld. De OV-Studentenkaart BV zegde bovendien toe de toonzetting van haar brieven grondig te herzien. Sommige formuleringen in de zogeheten 'terugvorderingsbrieven' zijn onnodig hard, erkent de instantie.

HOP

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.