Smeets & Partners, inmiddels onderdeel van Deloitte & Touche Rekrutering, is zo'n bureau dat door bedrijven wordt ingeschakeld wanneer een bepaalde persoon voor een bepaalde functie wordt gezocht. Het gaat om de juiste 'match'. Het moet wederzijds klikken. Uitgebreide gesprekken en psychologische tests zijn niet meer weg te denken uit deze tak van industrie.
Smeets & Partners is op twee fronten actief en speurt naar graduates (de studenten dus) en de young executives (mensen met twee tot tien jaar werkervaring). In beide gevallen interessante persoonlijkheden, maar laten we ons even beperken tot de student. Die raken via een netwerk van contacten bekend bij Smeets & Partners. Dat kan via een student die net op gesprek is geweest, via hoogleraren of via de studievereniging. Zelf doet het bedrijf ook de nodige research in bladen en kranten.
Voor dè geschikte kandidaat bestaat geen standaard profiel. 'Een combinatie van studies, een eigen bedrijfje, een interessante stage kunnen allemaal factoren zijn die uiteindelijk bepalen of je interessant bent voor één van onze klanten,' aldus Simone van Boven, Research Consultant bij Smeets & Partners. 'We hebben iemand in ons bestand die aan de Camel Trophy heeft meegedaan en een student die in een jaar tijd naar India is gefietst. Dat zijn leuke mensen die iets te melden hebben.' Naast dit soort uitschieters in je CV zijn natuurlijk ook cijfers, studieduur, vakken en stage van belang bij het selectieproces.
Over de prijs die hun klanten neertellen voor deze investering in de toekomst, wil Van Boven niets kwijt. 'In elk geval een percentage van het bruto jaarsalaris'.
Naast deze zoekmethoden is er nog een manier, via de zogeheten studentrecruiters. KPMG Ebbinge Campus is een bureau dat op deze wijze te werk gaat. Studentrecruiters zijn zelf student, meestal in de laatste twee jaar van hun opleiding, die op de universiteit en in hun sociale omgeving kijken naar 'interessante' medestudenten. Interessant is hier een breed begrip. Zoals hierboven beschreven, gaat het voornamelijk om de relevantie van de opleiding(en), de studieresultaten en de persoonlijke eigenschappen.
Per succesvolle rekrutering ontvangt de studentrecruiter een onkostenvergoeding van ongeveer honderd gulden. Jasper van Gameren, zelf studentrecruiter van KPMG: 'Het is niet altijd even gemakkelijk de juiste persoon te vinden. Je kunt niet zomaar iedereen aandragen. Op cursussen word jeook geleerd hoe je moet kijken en waar je naar moet kijken. Bovendien leeft studentrecruitment meer bij faculteiten als rechten, bedrijfskunde en economie. Op een technische universiteit als de UT is langs deze weg gewoon minder vraag.'
Wat is de procedure als een student interessant geacht wordt door een studentrecruiter? José Verholt, recruitment manager bij KPMG: 'Deze student zal dan door de recruiter benaderd worden voor een gesprek. Aan de hand van dit gesprek zal de studentrecruiter inschatten of het zinvol is met deze student de procedure te vervolgen. Is dit het geval, dan krijgt de student een uitgebreide vragenlijst mee (± 5 uur werk, red.) die opgestuurd wordt naar KPMG. Op basis van deze lijst wordt een analyse gemaakt, waarna een counselinggesprek volgt bij KPMG in Amsterdam. Met de langs deze weg verkregen informatie zal dan gekeken worden of er een goede 'match' te maken valt met een van onze klanten.'
Via het studentrecruitment worden op jaarbasis ongeveer 1500 studenten binnengehaald, maar niet iedereen wordt bij een bedrijf geplaatst. Het is allemaal een kwestie van vraag en aanbod.
Vanwege de privacy van de studentrecruiter is zijn/haar naam gefingeerd.