Vrijdag 6 maart 1998 houdt de UT een werkconferentie over teleleren, onder de titel 'Van Illusie naar Idylle: De effecten van teleleren in het Hoger Onderwijs'.
Met teleleren wordt bedoeld 'door telematica ondersteund onderwijs', bijvoorbeeld web-omgevingen, toetssystemen, COO, shared workspaces en simulaties. De conferentie is georganiseerd vanuit het IDYLLE-project van het Centrum voor Telematica en Informatie Technologie en het Projectenbureau Teleleren van het Onderwijskundig Centrum.
Het doel is het verkrijgen van een actueel overzicht van de huidige kennis op het gebied van de inzet van teleleren in het hoger onderwijs. Niet ideëen over hoe teleleren ingezet 'zou kunnen worden' staan centraal, maar kennis die daadwerkelijk empirisch getest is. Dit kunnen uitgebreide onderzoeken zijn maar ook case studies. Hierbij is het niet alleen interessant om te presenteren wat wel werkt in het onderwijs maar minstens even interessant is het om te weten wat niet werkt.
In de ochtend wordt in een aantal themagroepen gediscussieerd over specifieke onderwerpen. De groepen bestaan uit maximaal 20 personen. Een deel van deze groep heeft vooraf een opzet gemaakt aan de hand waarvan de discussie op de conferentie kan plaatsvinden. In de middag zullen de
conclusies van de discussies worden samengevat en zal worden gesproken over verder onderzoek. De conferentie richt zich derhalve op personen werkzaam in het hoger onderwijs en actief op het gebied van ICT en onderwijs.
De zeven themagroepen op de conferentie zullen zich met de volgende thema's bezighouden:
monitoring, functioneel vormgeven van informatie op het WWW, informatie zoeken, samenwerken, samen studeren,
remedial teaching, toetsen, docenten-netwerken.
De conferentie begint 's ochtends om 10.00 uur en zal om 16.30 worden afgerond met een borrel. Nadere informatie: Michiel van Geloven, Onderwijskundig Centrum, tel. 4892046, [email protected].