Business ethics and human rights: the future business

| Redactie

'Het is communicatie, die aan twee kanten snijdt. Wij willen vertellen wat Shell er van vindt en wij willen horen wat de wereld van Shell denkt. Issue managers staan in contact met de maatschappij. Zij praten met politici, milieuorganisaties en andere groepen. Zij proberen te begrijpen wat er gaande is, zodat Shell klaar is voor veranderingen. De maatschappij verandert immers constant', vertelde Tim van Kooten, Issue manager van Shell vorige week vrijdag aan 23 studenten van de vereniging AIESEC. Vijftien Twentse en acht Engelse studenten proberen er in een week achter te komen wat sociaal verantwoord ondernemen inhoudt. Daarom kwam Van Kooten naar Twente om uit te leggen hoe Shell dat doet.

Drie dagen lang waren de Engelse studenten van de Universiteit van Bristol te gast in Enschede. Afgelopen zaterdag vertrok de groep, inclusief de Nederlanders, naar Bristol. De uitwisseling stond in het teken van CSR, corporate social responsibility. Vrij vertaald: maatschappelijk verantwoord ondernemen. 'The future business', volgens AEISEC. Vanwege dit thema was ook Shell uitgenodigd. De multinational houdt de veranderingen in de wereld nauwlettend in de gaten. Na alle slechte ervaringen met Nigeria en de Brent Spar, weten zij nu hoe ze met ethische vraagstukken moeten om gaan. Van Kooten legde haarfijn uit hoe de maatschappij sinds 1950 was veranderd. Hoe een hard werkende maatschappij veranderde naar één waarin mensen op zoek zijn naar hun identiteit. De economie als belangrijkste waarde heeft plaats moeten maken voor ethiek. Daarnaast is de invloed van de politiek langzaam afgenomen. De bedrijven zijn nu de grote baas. Hoe het over tien jaar gaat weet Van Kooten ook niet. 'Wordt de autonomie belangrijk? De harmonie? Hoe gaat het verder met internet? En met de globalisering? Zullen de energiebronnen veranderen. We weten het niet, maar we houden alles heel nauw in de gaten.'

Holland Colors Apeldoorn vertelde donderdag zijn verhaal in de hoofdvestiging in Apeldoorn. HSA is een bedrijf, dat er een aparte bedrijfscultuur op na houdt. Werknemers kregen namelijk een deel van hun salaris uitgekeerd in aandelen. In Engeland staan een bezoek aan de Body Shop en de Triodos Bank, die investeert in groene projecten op het programma.

Tussen de serieuze evenementen door was er ruimte voor ontspanning, zoals het Enschese nachtleven en Aquadrome. Tot diep in de nacht swingde het gezelschap op populaire house. In Bristol bezocht men een heus Engels gala. De avonden waren het belangrijkst, want in het officieuze gedeelte werden de ervaringen uitgewisseld onder het genot van bier. De Twentse studenten keerden vorige week terug van hun missie. Geheel voorbereid voor de toekomst. Van CSR weten zij nu alles af. CSR, the future business!

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.