Op de Bedrijvendagen, volgende week dinsdag en woensdag, worden zo'n duizend studenten verwacht. Ilse van den Berg en Sanne Betten van het Bestuur Bedrijvendagen (foto) zijn er helemaal klaar voor. 'We hebben vanaf februari hard naartoe gewerkt. En nu hangt het van die paar dagen af of het een succes wordt.'
Bij de keuze van de (meer dan zeventig) bedrijven liet het bestuur zich vooral leiden door de voorkeur van studenten, verwoord door de studieverenigingen. Naast de 'gebruikelijke' ondernemingen zijn dit jaar ook buitenlandse labels van de partij, zoals ICI, IFP School en Dow Chemicals.
Het effect van de Bedrijvendagen is nauwelijks te meten. Er zijn in elk geval geen cijfers bekend hoeveel ondernemingen of, omgekeerd, hoeveel studenten precies vinden wat ze zoeken. De kracht van de Bedrijvendagen lijkt veeleer te zitten in het oriënterende karakter. De meeste studenten komen in een open sfeer een kijkje nemen. Misschien zit er iets leuks bij. Ook de workshops dragen daar toe bij. Er zijn veel studenten die contacten leggen en in de zogenaamde gespreksronde een stageplaats of afstudeeropdracht vinden. De drempel om een gesprek aan te knopen met een bedrijf ligt laag. En dat is omgekeerd ook zo.
Ilse van den Berg en Sanne Betten zijn er helemaal klaar voor.